Kommentar

En nøkkel på avveie

  • Yngve Ekern
    Yngve Ekern
    Journalist
Yngve Ekern er journalist og matkommentator

Matkjedenes priskrig gjør at nøkkelhull-merket er blitt mer misvisende enn veiledende. Vi forbrukere står tilbake uten pålitelig informasjon.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Med Kiwi i spissen har kampen om å være billigst på den sunne maten ført til en usunn og kritisk situasjon for det grønne mat-alternativet. Ingen vil være dyrest i medienes prissammenliknende handlekurver. Men hvem skal betale for rabatten?

Butikkene forsøker å velte priskuttet over på produsentene. Og nå rømmer produsentene av kjente og sunne merkevarer. Flere dropper hele nøkkelhull-merket.

Dermed er det forbrukerne som betaler i form av økende forvirring rundt hva vi egentlig bør kjøpe.

Skulle hjelpe oss

Å gå i butikken med ønske om å kjøpe sunn mat kan oppleves som å haste rundt i en fremmed hotellkorridor uten å huske romnummeret. Usikkerheten kan avløses av lettelse om hotelldirektøren dukker opp og leier oss til riktig rom, og attpå til låser opp døren.

Slik var det meningen at Helsedirektoratets grønne nøkkelhull-merking skulle hjelpe oss da den ble innført i 2009. Merket mat skulle være sunnere enn annen mat i samme varekategori.

Ni av ti av oss kjøper matvarer merket med nøkkelhullet nå og da, ifølge en undersøkelse foretatt av Norstat i fjor. «Alle», altså 98 prosent, kjenner til merket.

Så vi kan si at det har funket sånn passe bra. Gitt oss en dør på gløtt, men ikke vært en gyllen portal til trygg handel.

Kjedene bruker sunnhet i priskrig

Den siste utviklingen kan fort og forståelig føre til at andelen tillitsfulle forbrukere faller dramatisk. Produsenter av etablerte merkevarer som tidligere har smykket seg med det grønne nøkkelhull-merket, har lite å tjene på å fortsette med merkingen.

En av årsakene til merkeflukten er altså at ordningen er blitt et våpen i kjedebutikkenes interne priskonkurranse. Etter Kiwis første kupp i 2011, da butikken med en smart reklamevri erklærte at de solgte nøkkelhull-varer «uten moms», fulgte blant andre Rema raskt etter med prisreduksjon. Forbrukerrådet gikk allerede da ut med anklager om at kjedene undergravde merkingens gode intensjoner.

Ordningen er frivillig, forankret i en forskrift innført av Helsedirektoratet i samarbeid med andre nordiske lands helsemyndigheter, og kontrollert av Mattilsynet. Når det nå kommer en bølge av utmeldinger, er det sannsynligvis kroken på døren ganske snart.

Kan bli kroken på døren for nøkkelhullet

Noen nøyaktig oversikt over hvilke merkevarer som melder seg ut, er det ingen som kan gi. Ikke engang Helsedirektoratet, som eier ordningen, eller Mattilsynet som administrerer den. Kilder i begge etater forteller at bekymringen for merkets fremtid nå er stor, uten at noen vil si det høyt. Det hele er blitt en bransjehemmelighet, et spill om pris og hvem som skal gi rabatt.

Ingen bør bli overrasket av at produsentene får nok av å bli presset på prisen for sunne varer.

Nye forskrifter med strengere krav til Nøkkelhull-merkede varer kommer på nyåret, etter at også EU har hatt en finger med i spillet. Dette skjer samtidig som Mattilsynet kommer med helt nye regler om innholdsmerking av mat generelt, et lovpålegg som gjelder absolutt alle ferdigpakkede matvarer.

Da kan det være at døren låses, og nøkkelen kastes.

Les også:

Les også

  1. Vil ha «trafikklys» på maten

Les mer om

  1. Kultur