Kommentar

Våger å la julekonsertene skurre

  • Astrid Kvalbein
Fadia Tomb El-Hage tolker arier av Johann Sebastian Bach på arabisk på konserter med Det Norske Kammerorkester i kveld. Konsertmester Terje Tønnessen er ikke redd for å utfordre musikalske grenser.

Barokkmusikk og sanger fra Midtøsten utfordrer idyllen på flere julekonserter.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Mellom alle de tradisjonskjære, mer og mindre sentimentale julekonsertene i hovedstaden tør noen å la verdens uro klinge med.

Søndag kveld, samme dag som komponist og musikkritiker Synne Skouenetterlyste en sterkere innsats for å møte flyktninger med musikk og kultur, spilte Det Norske Kammerorkester Jul på arabisk i Bøler kirke i Oslo øst. På konserten – som gjentas i Universitetes aula tirsdag kveld – sang den libanesiske sangeren Fadia Tomb El-Hage både Bach-arier og syriske julesanger, de siste vakkert akkompagnert av Imad Morcos på strengeinstrumentet qanun.

Avstanden mellom det stort sett lyshudede og dels gråhårede publikumet i kirken og de traumatiserte tenåringene på asylmottak virket stor der og da. Likevel åpnet møtene mellom vår musikalske kanon og det urolige Midtøsten for brennende spørsmål.

Hilde Louise Asbjørnsen gir mesterklasse i hvordan gå konkurs på første klasse uten egentlig å merke det.

Les også

The Lulu-Show: Originalt, intelligent og festlig

Bibelhistorie i moderne ører

For hva hører vi i dag når Erbarme Dich, mein Gott (forbarm deg, Gud!) fra Matteuspasjonen synges på arabisk, i en mørk, mer direkte og rå stemme enn en typisk klassisk vestlig? Eller når Bachs arie fra Juleoratoriet, der Maria synger om at hun vil gjemme det som har skjedd i stallen i hjertet, kommer i etterklangen av de tradisjonelle syriske sangene om den samme Maria?

Streifer det oss etter en slik reise, at den historiske Maria sannsynligvis var en tenåringsmor, lovet bort i arrangert ekteskap med Josef?

Bibelhistorien kan skurre i moderne ører, musikkhistorien også. Kammerorkesterets kunstneriske leder Terje Tønnessen har aldri vært redd for å vise det siste. Til alt overmål blandet han Peter Tsjaikovskijs Serenade for strykere inn i Jul på arabisk , fordi også den gir jule-assosiasjoner, som han skriver i programmet. Og ja, den minner om Nøtteknekkerballetten og Disney-julefilmer, og det er mye annet flott i satsene som ble ypperlig og energisk spilt søndag.

Opp mot klangene fra Midtøsten ble blandingen nesten absurd, over mot det flåsete da en strofe av «When you wish upon a Star» presset seg frem fra en Sinfonia fra Juleoratoriet.

Les også: Atle Antonsen i storform gir Tryllefløyten snert og aktualitet.

Les også

Mye moro i folkelig operafyrverkeri

Viser det urene i det klassiske

Kanskje fungerte ikke miksen optimalt. Men det er bra at gode våger å vise frem det urene i det klassiske repertoaret. Da Kringkastingsorkesteret forrige uke hadde sin førjulskonsert med innslag av peruansk barokk, var det ikke bare en svingende hyllest til sjefdirigent Miguel Harth-Bedoyas hjemland, men også en påminner om at det faktisk ble musikk av conquistadorenes ellers trøblete erobringer i den nye verden.

Barokkanerne, som har sin julekonsert i Oslo i kveld, minner også om hvordan musikk ofte har oppstått i en urolig verden.

De har satt Heinrich Schütz på programmet, og ville gjerne fylt kvelden med et stort verk av mesteren. Men som de forklarer på hjemmesiden: alle problemene som 30-årskrigen og pesten på 1600-tallet medførte, gjorde at oppdragsgiverne hans ikke kunne bestille et stort anlagt verk.

Derfor har den spillende gjestelederen og barokkspesialisten, harpist Andrew Lawrence-King, komponert et Magnificat med musikk også av Andreo og Giovanni Gabrieli og Claudio Monteverdi. Denne hyllesten av jomfru Maria blir trolig mer blankpolert og høystemt enn de syriske sangene. Men også den byr forhåpentligvis på litt tankevekkende skurr i førjulstiden.

Med crossoverplater og popstjerne-estetikk sprenger både Andrea Bocelli og Jonas Kaufmann seg ut av de klassiske båsene.

Les også

  1. Kraftfull Kaufmann, blek Bocelli

Les mer om

  1. Kultur
  2. Musikkanmeldelse
  3. Klassisk musikk