Kommentar

Festen er ikke over, det er kake igjen

  • Joacim Lund
    Joacim Lund
    kommentator

Hvordan en ny spillkonsoll blir presentert på E3, har enorm betydning for det fremtidige salget. Nå er messen over for denne gang. Foto: PATRICK T. FALLON

Da dataspillbransjens store årlige begivenhet, E3 i Los Angeles, lukket dørene, var det med et løfte om tidenes juleferie for spillentusiastene.

Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Los Angeles: I dag er 50 000 spillutviklere, forhandlere og utviklere på vei hjem fra E3 i Los Angeles. I løpet av noen hektiske dager har de staket ut kursen for året som kommer, og bestemt hvilke opplevelser du og jeg skal få tilbud om. Det er ikke få.

Nye maskiner

Du trenger ikke være spillentusiast for å ha fått med deg at både en ny Xbox og en ny Playstation er på vei til norske butikkhyller. Microsoft hadde vist frem sin Xbox One allerede før E3, og dermed ble Sonys avduking av Playstation 4 årets udiskutabelt største E3-øyeblikk. Og jeg vil tro at Sony-topp Jack Tretton opplevde et av sitt livs mest tilfredsstillende øyeblikk da han regelrett ydmyket erkerivalen Microsoft fra scenen på pressekonferansen.

Spektakulært fall

Joacim Lund, kommentator

Hvordan en ny spillkonsoll blir presentert på E3, har enorm betydning for det fremtidige salget. Sony har hatt store utfordringer de siste årene, så det må ha kommet som en velsignelse da Microsoft trynet på hoppkanten og landet på kulen, kanskje til og med i ovarennet. I deres avduking av Xbox One for noen uker siden presenterte de mildt sagt forvirrende løsninger som deres potensielle kunder opplever som både forbrukerfiendtlige og svært provoserende. På E3 sminket de liket så godt de kunne, men Jack Tretton hadde fått en lissepasning, og klinte ballen opp i krysset. Playstation 4 setter ingen begrensninger for brukte spill, ingen begrensninger for indieutviklerene, stiller ingen krav til nettoppkobling, og blir på toppen av det hele langt billigere enn konkurrenten. Er det ett menneske på kloden som vil glede seg over julehandelen i år, er det Jack Tretton.

Elefanten i rommet

For første gang så det ut til at E3-arrangørene har tatt inn over seg den enorme veksten i spill til mobil og nettbrett. Denne utviklingen er en påkjenning for spillbransjens tradisjonelle inntektsmodeller, og vi kan trygt si at de siste årenes E3 har hatt et preg av fornektelse. I fjor var disse mobil— og tabletspillene godt skjult i et hotell utenfor messeområdet, i år hadde de fått en egen paviljong. Det er blitt for stort til å gjemme bort.

Spill på farten

Veksten på disse områdene har flere årsaker. En av dem er at det ikke lenger er nødvendig å kjøpe en spillkonsoll for å spille. Kjernespillerne fråder hver gang noen sier det, men dette er altså en reell utvikling, ikke en vurdering av kvaliteten på spillopplevelsene. Mange er tilfreds med enkle mobilspill, og det gjenspeiler seg i salgstallene. En annen årsak er den samme trenden som gjelder for film og musikk; Konsumentene krever innhold overalt og hele tiden. Og der har de store spillutviklerne veldig spennende ting på gang.

Konsoll+mobil=sant

Battlefield, Watch Dogs og Trials Fusion er tre eksempler på spill som ble vist frem på E3 med tilhørende applikasjoner til mobil og nettbrett, slik at du kan fortsette der du slapp når du går hjemmefra. Slik kan spillprodusentene stupe inn i mobilmarkedet uten å inngå for store kompromisser med hensyn til kvalitet. Det vil neppe fange opp alle som ikke forstår hva de skal med en Xbox eller Playstation så lenge de har en mobil, men det kan vekke interessen hos alle som er genuint opptatt av spill, men som ikke liker å bli lenket til sofaen av den grunn.

Sitrende forventning

Med to nye spillkonsoller og hundrevis av spennende spilltitler på programmet går det mot tidenes spilljul. Jeg forventer harde pakker under treet. Får jeg ikke det, er det game over for nissen. God jul!

Les mer om

  1. Kultur