Kronikk

Kronikk: Makten finnes også i rosa innpakning | Emilie Blichfeldt og Georg Blichfeldt

  • Emilie Blichfeldt
  • Georg Blichfeldt, statsviter, underviser i mediefag, mannfolk

Rosabloggeren Sophie Elise Isachsen står med begge beina i kassaapparatet, skriver kronikkforfatterne. , og mener det er utseendefiksering og navlebeskuelse som dominerer innholdet. Illustrasjon: Georg Blichfeldt og Øyvind Mikalsen

Sophie Elise Isachsens blogg fungerer som bruksanvisning for kroppspress.

Kronikk
Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning.

«Dere har ikke fulgt med i timen. Det er en ny tid nå, og man påvirkes fra flere kanter enn kun utdannede journalister eller toppsjefer. Og jeg synes det er jævla kult», skriver Sophie Elise Isachsen. Hun er kåret til mektigste kvinne i norske medier av Medier24.com.

Det skal være sikkert. Vi har ikke fulgt med i timen. Det burde forlengst vært satt mer fokus på rosabloggernes innflytelse. Det var først da Isachsen hentet sine følgere ut av jenterommet i et felttog mot palmeolje og Freia, at vi fikk øye på den.

Emilie Bilchfeldt Tor G. Stenersen

Georg Blichfeldt Ida Gillebo

Tilbyr rabatter på Botox til unge jenterMaktbasen er bloggen. Isachsen har 50 000 til 70 000 unike lesere hver dag. Typisk jenter fra 12 — 20 år. Noen av dem helt ned til åtte. Innflytelsen de utsettes for i den rosa hverdagen handler ikke om miljø. Det dreier seg om utseende.

Isachsen tilbyr følgerne 20 prosent rabatt på sprøytestikk med Restylane og Botox i ansiktet. Om de bruker klinikken hun «er så fornøyd med». Ikke noe for dem under atten, bemerker hun, men uttrykker samtidig «full forståelse» for dem som «har store komplekser og ikke klarer å vente».

Store pupper, store lepper

Påvirkning fra andre enn «utdannede journalister eller toppsjefer» fungerer: Synes du er kjempepen og vil ta restylane i leppene snart, skriver Eline i kommentarfeltet på bloggen. Kult? Lovlig? Botox er et legemiddel og det er forbud mot markedsføring.

Felles for flere rosabloggere, Therese Charlotte (tcmn.blogg.no), Caroline Sofie (carolinesofiee.blogg.no) og Sophie Elise, er et prosjekt som går ut på å underlegge seg en stereotyp for kvinnelig utseende hentet fra underholdningsindustrien: Store pupper, store lepper, liten nese, lange øyenvipper, stor rumpe, en maske av sminke.

Deler - tilsynelatende - sitt liv

Bloggen handler om veien mot dette målet: Plastiske operasjoner, kontursminke, innsprøytninger, selvbruning, extensions, rumpetrening. Hovedinnholdet i bloggene er bilder hvor rosabloggerne poserer med det ervervede «perfekte» utseendet.

Vi har ikke fulgt med i timen. Det burde for lengst vært satt mer fokus på rosabloggernes innflytelse.

Samtidig knytter bloggerne de unge følgerne til seg gjennom – i alle fall tilsynelatende – å dele sitt liv med dem. Jeg vil være akkurat som deg, skriver Jona i kommentarfeltet. Dette høres ut som oppskriften på kroppspress, i en tid hvor depresjon og spiseforstyrrelser hos unge jenter - knyttet til et negativ kroppsbilde - er et alvorlig og voksende samfunnsproblem.

Selv ofre for kroppspress

Rosabloggere er gjerne selv ofre for kroppspress. Det begynte med et voldsomt fokus på kropp og utseende. Man blir jo bombardert med budskap om at man ikke er god nok sånn som man er, sier blogger Cathrine Heienberg om bakgrunnen for sin avhengighet av avføringspiller.

Fotballfrue forteller hvordan kroppspress fikk henne til å redigere seg selv tynnere på bilder. Den nye trenden med rumpebilder og rumpetrening på Isachsens blogg er også resultat av kroppspress: Har aldri vært interessert i rumper, men etter at jeg har begynt å følge så mange inspirasjonsbrukere på Instagram, så er jeg plutselig utrolig interessert i å ha svær rumpe og smal midje, forteller hun.

Man sluker det som om det var normalen

Og så beskriver hun presist hvordan kroppspress fungerer. «Visste dere at man kan ta fillers i rumpe og hofter også? Dette sluker man som om det er normalen, og lurer seg selv til å tenke: Hvorfor er ikke jeg sånn?» Dermed sparker hun beina unna det offensive forsvaret hun og andre rosabloggere har forsøkt å bygge mot anklager om at de utøver kroppspress.

Fotballfrue forteller hvordan kroppspress fikk henne til å redigere seg selv tynnere på bilder.

Det hjelper ikke å vise «sannheten bak de perfekte bildene». Det fungerer ikke med kunnskap om at det finnes fregner og uren hud bak sminken, silikonimplantater i brystene, at leppene var små og at nesen er kjøpt. Tvert om, det fungerer som bruksanvisninger.

Rosebloggerne går et drøyt steg videre

Motemagasiner tok unge jenter i hånda og lærte dem å mestre utseende-stereotypene med sminketips, slankekurer og treningsråd. Rosabloggerne går et drøyt steg videre med sprøytetips og operasjonsguider. I det siste stuntet i rosatrenden «sannheten bak bildene», viser Sophie Elise fram strekkmerker på låret og skriver at hun skjemmer seg ut. Man må stirre for kanskje å kunne se strekkmerkene.

Ikke ett ord om regnskog siden felttoget mot Freia under slagordet «palmeolje er noe dritt».

Rommet mellom det perfekte og skavanken blir umulig trangt - definert av rosabloggernes selvopptatthet hvor de gransker egen kropp på febrilsk jakt etter feil. Isachsen betror oss at hun legger hånden over mikrostrekkmerkene når hun tar bikinibilder. Det er det som er den egentlige moralen. Skavankene vises frem slik at vi lærer at de skal skjules.

Når tusenvis av perfekte bilder pøses ut på bloggene, er det det som oppleves som det autoritative forbildet. Det er slik jenter bør se ut. Med manager fra det smarteste PR-byrået i landet, Anti, i ryggen, fremstår Isachsen med ny profil - seriøs og samfunnsengasjert.

Ikke ett ord om regnskog

Det gjenspeiles ikke i bloggen. Ikke ett ord om regnskog siden felttoget mot Freia under slagordet «palmeolje er noe dritt». Tvert i mot. Hun markedsfører sminke som inneholder palmeolje (se www.tjomlid.com) og lokker med 25 prosent rabatt, til tross for at hun har lovet å droppe slike produkter.

Når tusenvis av perfekte bilder pøses ut på bloggene, er det det som oppleves som det autoritative forbildet.

I redaksjonelle medier er idealet å legge avstand mellom reklame og redaksjonelle medarbeidere, slik at økonomiske motiv ikke skal påvirke deres uavhengighet. I bloggverdenen er meningsprodusenten og den forretningsdrivende en og samme person. Isachsen står med begge beina i kassaapparatet. Det kan være det som er årsaken til at det er blitt tyst om regnskog.

Kalkulert markedsføring

Vi bør se på innholdet i rosabloggene med et skeptisk blikk. Det bør oppfattes i like stor grad som kalkulert markedsføring som ærlige forsøk på å formidle meninger og virkelighet. Da Isachsen for en tid tilbake hadde behov for å fortelle at ikke alt hun skriver skal tas på alvor, la hun åpen sin strategi: «Alt med blogg handler om image (…) Jeg kjører den barbie-looken og en gang i blant må jeg «vinne folk» tilbake igjen med innlegg om dyrevern, at jeg har vært deprimert, blitt mobba osv. Det er slik denne bloggverden fungerer.»

Makten finnes også i rosa innpakning. Det er på tide at redaksjonelle medier dykker ned i rosabloggene og gjør dem til gjenstand for analyse og kritikk. Når politikere og spaltister heier på Sophie Elise, er det neppe tilbud på restylane og botox til unge jenter de har i tankene.

Twitter: @GeorgBlichfeldt

14. januar kl 9.20: Sophie Elise Isachsen har fått tilbud om tilsvar til kronikken, men har foreløpig takket nei.

Følg Aftenposten meninger på Facebook og Twitter


I denne A-magasinartikkelen kan du lese mer om Sophie Elise:

Les også

- Det er forventet at jenter som ser ut som meg, skal være dumme med pipestemme og ikke kunne noen ting

Journalist Anki Gerhardsen anklager pressefolk for ukritisk fremsnakking av Sophie Elise.

Mange har vært kritiske mot Sophie Elise. 19 år gamle Vetle forsvarer henne:

Les også

Ein vinn ikkje kampen mot skjønnheitstyranniet ved å henge ut éin enkelt rosabloggar

Det samme gjør 21 år gamle Kristine:

Les også

Sophie Elise kunne lært mye av deg, Anki Gerhardsen. Men kritikken fremmes på feil måte | Kristine Banggren

Blogging som big business:

  1. Les også

    Chartret eget fly og fløy 160 bloggere til luksus-hotell på Ibiza

Les mer om

  1. Kronikk
  2. Mote
  3. Blogging

Relevante artikler

  1. SID

    La meg presentere Freias nye palmeolje-produkt: Snøballer!

  2. MENINGER

    Rumpefeiden er for alle

  3. SID

    Intimkirurgi, buttlift, plater i kinnbena... Samfunnet har gått helt bananas

  4. SID

    Mye av det man sammenligner seg selv med, er ikke virkelig

  5. DEBATT

    Når kvinner står bak makten, blir journalistene mildere stemt

  6. SPREK

    Kari (37) tilbudt gratis Botox og silikonpupper