Kronikk

Frykter effekten av Nav-hets

  • Hanne Nordhaug
  • Stein Bjarne Larsen
  • Frode Svartvatn
  • Anne S. Henriksen
  • Perly Paulsen
  • Joakim Lystad

Da dødsfallet på Nav Grorud ble kjent, hadde de fleste nettavisene lukket kommentarfeltene sine. Men nå er de tilbake, skriver kronikkforfatterne. Foto: Erlend Aas/NTB Scanpix

Den offentlige debatten om Nav må føres på riktig side av skillet mellom konstruktiv kritikk og farlig hetsing.

Kronikk
Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Dagbladets journalist John Rasmussen har beskrevet sitt møte med Nav mens han var kreftsyk. Det er et møte vi er svært lite stolte av. Både ledelse, tillitsvalgte og medarbeidere ønsker å behandle folk godt og blir fortvilet over å lese slike historier.

Vi vet at det er flere saker der vi ikke har vært flinke nok, og vi jobber for at det skal bli færre og færre av dem. Ledelsen har ansvar for systemer, ressursfordeling og kompetanse. Hver ansatt har ansvar for å reagere når en bruker sier fra om sin fortvilelse. Vi som jobber i Nav skal alltid være skikkelige i møte med mennesker. Respekt skal gå begge veier, men vi må lede an. Det er vårt ansvar å påse at brukerne ikke blir maktesløse i møte med oss.

Ikke fornøyd med oss selv

Les også

Mener pressen har ansvar for hets mot Nav-ansatte

Som representanter for ansatte og ledelse møtes vi jevnlig og gjør opp status. Oss imellom er vi ikke alltid enige om hvordan ting skal gjøres, men vi er enige om at vi skal bli bedre. Feil skal rettes, systemer utvikles, klager skal tas alvorlig og brukes til å forbedre våre tjenester til gode for alle brukere.Vi er ikke fornøyd med nivået på servicen vi tilbyr nå, men vi er blitt bedre. Undersøkelser dokumenterer det, også fra brukerne selv. Innbyggerundersøkelsen viser at de som bruker Nav har et bedre inntrykk enn de som kun kjenner oss via omtale. De siste tre års brukerundersøkelser blant 7000 tilfeldig utvalgte Nav-brukere, bekrefter at vi blir stadig bedre.

Les også

Over 5.000 klager på Nav i fjor

Det er ikke lett å få øye på denne forbedringen i mediebildet, tvert imot kan det der se ut som om utviklingen går feil vei. Offentlige tjenestemenn skal tåle kritikk og praktisere full åpenhet om hvordan vi jobber. Ta oss på dårlig service, gi oss beskjed når vi gjør noe feil. Det ligger mye læring i konstruktiv kritikk.

Unyansert bilde

Det er imidlertid vanskelig for oss å sitte stille og se på at det ofte tegnes et unyansert bilde av Nav i offentligheten og at det drives netthetsing av våre ansatte. Når kritikken utarter til hetsing, blir vi særlig bekymret. Vi får tilbakemeldinger om at aggresjonen mot våre ansatte øker i takt med negativ omtale i mediene og i nettdebattene.

De siste tre årene har det vært en tredobling av rapporterte tilfeller av vold og trusler i Nav. I fjor registrerte vi 1261. Etter drapet på vår kollega ved Nav Grorudhar vernetjenesten registrert tolv grove tilfeller bare i Oslo. Sist uke ble en person pågrepet i Ålesund for å ha slått en medarbeider i ansiktet, og en annen i Molde for å ha truet en medarbeider på livet.

Slik kan vi ikke ha det. Dette fortjener ikke våre medarbeidere som prøver å gjøre sitt beste for å hjelpe mennesker. Det skaper også en utrygg situasjon for tusenvis av brukere som besøker oss hver dag.

Vi har sammen med KS, Oslo kommune og tillitsvalgte for kommunalt ansatte hatt et møte om sikkerheten ved Nav-kontorene. Vi er i gang med et arbeid for å trygge våre ansatte ytterligere. For å hjelpe brukerne på best mulig måte, kan ikke de ansatte være redde når de går på jobb.

Kan reagere med vold

Også pressen kan bidra til å trygge arbeidsplassene våre. Vi har bedt nyhetsredaksjoner være forsiktige med å oppfordre til kommentarer under saker hvor det kan bli et farlig debattklima. Da dødsfallet på Nav Grorud ble kjent, hadde de fleste nettavisene lukket kommentarfeltene sine. Men nå er de tilbake, og kommentarer som «dette fortjener de» er dessverre ikke uvanlig å finne. Vi frykter at en aksept for slik hetsing gir vann på mølla til personer som kan reagere med vold.

Les også

Slo NAV-ansatt i ansiktet

Den offentlige debatten om Nav må foregå på riktig side av skillet mellom konstruktiv kritikk og farlig hetsing. Vi vil ha slutt på hetsingen av Nav-ansatte i nettavisenes kommentarfelt og i sosiale medier, og vi ønsker en mer nyansert fremstilling i den offentlige debatten. Vi mener mediene må være varsomme og noen ganger stenge kommentarfelt. Vi vil også oppfordre folk flest til å tenke seg om. Hvem eller hva er det jeg kritiserer her?Hvis alt som leses om Nav er hetsing og negative omtale, er det ikke rart man får et dårlig inntrykk. Det inntrykket bærer man kanskje med seg til et møte med sin saksbehandler i Nav. Det er synd, for en god samtale der begge parter medvirker aktivt, er et godt startsted for å finne gode løsninger sammen.

Gladsaker når ikke opp

Når negative saker har fått mye oppmerksomhet i mediene, blir mange brukere engstelige før de skal i møte med oss. Våre medarbeidere bruker da mye tid på å berolige dem før de kan hjelpe med deres egentlige ærend. Hvis engstelsen er ubegrunnet fordi saken er galt fremstilt i mediene, kunne vi ha brukt tiden mer fornuftig. Leser man bare det negative, er det lett å gå glipp av det store bildet. Norge har et velferdssystem som overgår de fleste andre land. På de fleste områder går det bedre i Nav nå. Den daglige innsatsen fra alle våre medarbeidere gjør dette mulig.

Vi som jobber her kjenner de gode historiene og vet at mange setter pris på jobben vi gjør. Det er det som gjør det motiverende å jobbe her. Men gladsaker fra Nav når ikke høyt opp i nyhetene, og positive innlegg spres ikke som ild i tørt gress i sosiale medier. Vi siterer derfor en e-post vårt kontaktsenter fikk forrige uke:

Les også

De glemte voldsofrene

«Hadde lyst til å sende dere en takk for fantastisk hjelp og oppfølging de ganger jeg har hatt behov for å være i kontakt med Nav. I mediene ser man jo mest negative skriverier, noe som er ufortjent i mine øyne! Senest i dag pr. telefon var det gode svar på spørsmål, samt info om hva som kom til å skje fremover og hvorfor ting er som det er! Utrolig takknemlig for flotte, serviceinnstilte og positive mennesker som jobber hos dere.»Vi unner våre kolleger at også dette kommer frem i mediene. Vi ønsker drahjelp til fremsnakkingen av Nav. Vi vil ha konstruktiv kritikk, men la oss også få høre om de gode opplevelsene. Det gir både god læring og motivasjon. Det trenger vi, og det fortjener brukerne.

Les mer om

  1. Kronikk

Flere artikler

  1. KRONIKK
    Publisert:

    Det er på tide å innse at en felles offentlig samtale er umulig

  2. KOMMENTAR
    Publisert:

    Men kommentarfeltet var ikke dødt

  3. KRONIKK
    Publisert:

    «Den som får flest likes, ansees å ha rett og kan omtale seg som den som forvalter sannheten»

  4. DEBATT
    Publisert:

    Ingen er tjent med dårlig saksbehandling | Kjersti Monland

  5. DEBATT
    Publisert:

    Vi er ikke redde for å snakke om problemene på Oslo Øst, men fakta sier noe annet enn NRKs fremstilling

  6. DEBATT
    Publisert:

    Kort sagt, torsdag 6. september