Kvinner som løper med ulver

POPULÆRKULTUR PÅVIRKES AV PORNO. I Norge er porno akseptert som aldri før. <br></br>Porno står for mange unge som symbolet på seksuell frigjøring og antikonvensjonalisme. Vår tids tabu er å ikke være seksuelt selvrealisert.

Dette er en kronikk. Eventuelle meninger i teksten står for skribentens regning. Hvis du ønsker å sende et kronikkforslag, kan du lese hvordan her.

TROSKYLDIGE RØDHETTE. "Det var en gang en søt liten pike som alle var glad i. En gang fikk den vesle jenta en rød fløyelshette av bestemor, og den kledde henne så godt at hun støtt ville gå med den. Derfor kalte de henne Rødhette."

Ikke bare i eventyrene.

De fleste av oss kjenner historien om troskyldige lille Rødhette som ble offer for den store stygge ulven. Nå er det ikke bare i eventyrene at unge piker kan komme ut for farer, noe vi jevnlig blir minnet på gjennom mengden av bekymringsmeldinger i mediene.I mai måned er det russefeiringen som skaper overskriftene, nærmere bestemt et fenomen som har forårsaket mer spetakkel enn alle russeknutene tilsammen. For hva skjer når rød hette byttes ut med kjeledress — og vår tids eventyrlystne Rødhetter møter en moderne ulv?

Nasjonal pornograf.

Thomas "Rocco" Hansen startet med en NM-tittel i stripping som 20-åring, men har senere vist talenter langt utover det å få egne plagg til å falle av.Han har med målbevisst strategi erobret en posisjon som nasjonal pornograf, med god hjelp av sine sagnomsuste filmer med lettkledde russejenter i hovedrollen.Slikt kvalifiserer raskt til flere karakteristikker i hatobjekt-kategorien, og mye skog har da også gått med til alle de avissider som er skrevet om ham.Spør du meg, fortjener han snart en NM-tittel i presseomtale.

Tilbud og etterspørsel.

Jeg skal innrømme at jeg godt forstår den far som henter frem jaktriflen dersom Hansen stiller på døren og ber om en jobbaudition med husets tenåring. En pornokarrière krever en viss ryggrad, og ungdommelig overmot alene er ikke det beste utgangspunktet.I pornobransjen er begrepet "mature" (moden) noe man stort sett bare gidder å bry seg om i den grad det beskriver filmer for de med pubertale drømmer om moren til kameraten.Pornoindustrien er tuftet på kapitalistisk teft av ypperste klasse, og leverer akkurat det publikum etterspør - hvilket i stor grad handler om de vakre og de unge. Etter hvert er det ikke så vanskelig å rekruttere dem heller.

Seksuell selvrealisering.

Porno har langt større aksept nå enn før. Om promiskuitet tidligere var forbundet med skam, handler vår tids tabu om det å ikke være seksuelt selvrealisert. For mange unge står porno som selve symbolet på seksuell frigjøring, anti-konvensjonalisme og differensiering fra voksengenerasjonen.Populærkulturen adopterer stadig flere elementer fra pornoindustrien, og "porn chic"-trenden er snart like stueren som reklamekampanjene til Kellogg's Cornflakes.

Å finnes er å synes.

Kampen om de berømte femten minuttene tilspisser seg, og hverdagskost handler etter hvert om mer enn frokostblanding.Vakre Mira Craig metter sultne blikk med halve rumpa bar på forsiden av VG. Yndige Sandra Lyng Haugen nekter å vise alt, men stiller i Se og Hør i en bikini som ville gitt henne frostskader i landsdelen hun kommer fra.Eliten kommer fortsatt langt med antydningens kunst, mens andre må strekke det lenger. Om du er en av dem som har sett den noe hjelpeløse strippeseansen i John Sullivans dokumentar "Pornostjerne?", skjønner du hva jeg mener.

Rask vei til suksess.

I gamle dager lærte nød naken kvinne å spinne. I dag skjønner hun at det er bedre butikk i å kle av seg enn på seg. Kropp og seksualitet er hard valuta på mer enn én måte. Enkelte vil hevde at det ligger en demokratisering i at alle nå får mulighet til å få mest mulig ut av sine ressurser.Der den tradisjonelle feminismen ser objektivisering og utnyttelse, ser da også mange av dagens unge kvinner et potensial for synlighet, iscenesettelse av seg selv og en rask vei til suksess.

Fortellingen om Rødhette.

Eventyr formidler verdier, normer, moral og kjønnsrollemønstre. Fortellingen om Rødhette og ulven er over 300 år gammel, og en av de opprinnelige versjonene ble ført i pennen i av franskmannen Charles Perrault.Han skildrer hvordan Rødhette lar seg fascinere av ulven, hvordan hun blir bedt om å ta av seg klærne og hvordan hun også kryper opp i sengen til ulven. Man trenger ikke å være tilhenger av en freudiansk fortolkningsramme for å oppfatte de seksuelle undertonene.Vi presenteres for et bilde på den unge kvinnens gryende seksualitet og utforskertrang - i møte med den mannlige forføreren. Forvaltningen av seksualiteten og driftslivet var komplisert, da som nå. Kanskje var det derfor at brødrene Grimm senere tok ut scenen hvor Rødhette legger seg hos ulven, og slik avseksualiserte henne. De tilføyde også avslutningen hvor en jeger gjør entré og blir hennes redningsmann.

Hold deg på matta.

Eventyret om Rødhette og ulven har vært betraktet som en særlig god identifikasjonsmodell for unge piker i deres oppdragelse. Rødhette hadde fått påbud om å holde seg på stien og ikke snakke med fremmede (Les: Hold deg på matta, ikke rot deg bort i dårlig selskap.), noe hun ikke adlød.Moralen er klar - det går ille med piker som ikke hører på hva mora deres sier. (Les: Du kan havne i seng med en hårete sleiping som sluker deg bare du bemerker at han er stor i kjeften.) Rødhette lovet forståelig nok å aldri være ulydig mer. I dokumentaren "Pornostjerne?" avslutter også den tidligere pornoskuespilleren "Vanessa" med å be sine foreldre om unnskyldning.

Gjenstridig kvinnesyn.

Det er ikke noe nytt at kvinner fremstilles som ute av stand til å gjøre gode vurderinger, som litt hjelpeløse og i behov av beskyttelse mot andre og seg selv. Dét reflekterer bare et kvinnesyn som er like diskriminerende som det er gjenstridig.Hva er det som gjør at vi stadig konsoliderer og reproduserer en så konservativ ideologi? Har den noen fordeler?Jeg vil svare ja. For så lenge kvinner kan hevde at de var unge, fulle og dumme - er det alltid en eller annen ulv som kan lastes for det, og en jeger som kan berge dem. Hvis vi forflytter oss til eventyrene om Askeladden, får vi innblikk i et heltebilde hvor den unge gutten får et ganske annet budskap enn Rødhette: Gå ut i verden, vær selvstendig, freidig og uredd! Da vil det gå deg vel, og du får prinsessen og halve kongeriket.

Stimler rundt "Rocco".

Jeg har selv fulgt "Rocco" en kveld eller to, og sett jentene stimle rundt ham. Jeg har også sett gutta klappe ham på skulderen, fulle av beundring og dårlig skjult misunnelse. Han er den ultimate rampegutt og opprører.Om han fordømmes av representanter for det etablerte, har han til gjengjeld idolstatus i enkelte ungdomsmiljøer - hvilket i seg selv ikke akkurat er noen sensasjon. "Rocco" er så visst ingen Røkke, men på sitt vis sin egen lykkes smed - i en kultur som fortsatt lager forskjellige spilleregler for guttehelter og jentehelter.

Ulv i fåreklær.

Jeg bifaller ikke alle Thomas "Rocco" Hansens handlinger, men én ting er ganske klart - han er ikke en ulv i fåreklær. Han pakker på ingen måter inn hva han driver med, det står bokstavelig talt skrevet med store bokstaver (les: Porncast.no) på T-skjortene han har på seg. Du skal ha ufattelig tykke ølbriller for ikke å få det med deg.Langt verre er det med den norske moralismen. Den kommer tidvis godt kamuflert som velmenende bekymring.

Kristin Spitznogle.