Leder

Aftenposten mener: Hijab og barn hører ikke sammen. Men det bør ikke forbys

  • Dagens lederartikkel
    Dagens lederartikkel

Foreldre som tar på jentene sine hijab før de går på skolen synes åpenbart det er en god idé. Støtten i resten av befolkningen er så som så.

I det rykende ferske Integreringsbarometeret går det frem at nordmenn er stadig mindre negative til hijabbruk – bortsett fra når det er barn som dekker seg til. Hele 65 prosent mener at elever i barneskolen ikke skal ha lov til å gå med hijab.

Politikerne er ikke helt i takt med folket på dette punktet. Fremskrittspartiet har som eneste parti ønsket et forbud lenge. De andre partiene er mot eller delt. For eksempel har Hadia Tajik markert seg som tilhenger av et forbud selv om Arbeiderpartiet ikke er det. Hun begrunner det med at hijabens funksjon først og fremst er å demonstrere kvinners sømmelighet, og at bruken av den derfor blir en unødvendig seksualisering av barn.

Et annet argument mot hijab på barn er at den kan fungere som et verktøy for sosial kontroll. En opplevd mangel på sømmelighet kan gå på familieæren løs, og dermed være en god motivasjon for å tvinge jentene til å dekke seg til. I Sverige har dette vært en het debatt i sommer, etter at Göteborgs-Posten avslørte at førskoler i innvandringstette områder i Göteborg, Malmö og Stockholm ville hjelpe foreldre med å kontrollere at barna har på seg hijab – en av dem ville til og med gå med på å la foreldrene videoovervåke barnet.

Seksualisering, sosial kontroll, tvang og ulikhet er alle gode grunner til å forby hijab på barn i barneskolen. Frankrike har et forbud mot religiøse symboler i offentlige skoler, og Den europeiske menneskerettighetsdomstol har forsvart det. En stat må imidlertid alltid være ytterst forsiktig med forbud, og særlig når forbudet rammer minoriteter.

Ikke alle barneskolejenter med hijab er underlagt negativ sosial kontroll. Ikke alle er tvunget til å bære den. Noen velger det selv, uten at foreldrene ønsker det. Det folkelige ønsket om et forbud kan ses som et velment ønske om bedre integrering og mindre utenforskap. Men det kan også ses som en majoritetsdiskusjon på majoritetens premisser, et ønske om å «redde» dem som er annerledes.

Det som må bekjempes, er undertrykkelse, ikke hijab i seg selv. Det er ikke gitt at et hijabforbud i barneskolen løser problemet, på samme måte som kriminelle bikere neppe opphører å eksistere dersom en forbyr skinnvester. Innsatsen må rettes mot foreldrene, og skolene må fange opp undertrykkelse og følge det opp gjennom de vanlige kanalene.

Hijab i barneskolen er en dårlig idé. Det er et forbud også.

Les hele saken med abonnement