Leder

Aftenposten mener: Brød på døren krever politiske grep

  • Dagens lederartikkel
    Dagens lederartikkel
Leder
Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for Aftenpostens syn. Sjefredaktør og politisk redaktør har ansvar for innholdet.

Gründerbedriften Brødboksen har levert brød på dørene og opplevd enorm vekst de to siste årene. Mandag var det imidlertid kroken på døren, noe som utløste en sorg Oslo vest ikke har sett maken til siden Lyns elitelag gikk konkurs i 2010, skal en dømme etter reaksjonene i sosiale medier.

Les også

Brødboksen.no avvikler driften: – Nå var kassen tom

Ser vi på netthandel med mat isolert sett, er Brødboksen-konkursen den tredje i Norge på kort tid. Dagligvarenettbutikken 123levert.no ble slått konkurs i november, og for et par uker siden ble den ambisiøse konkurrenten Marked.no avviklet. Det ser ut til å ha fått enkelte til å tro at det hviler en forbannelse over netthandel med mat. Det gjør det ikke.

Sannsynligvis er det ulike årsaker til de nevnte konkursene. I Brødboksens tilfelle var ikke mangel på etterspørsel problemet, men sannsynligvis selve forretningsmodellen med små ordre og fri levering. Schibsted-eide Morgenlevering.no har riktignok en lignende forretningsmodell, men har fordelen av at distribusjonen allerede er på plass i form av avisbud, noe som gjør at de kan levere rimelig og effektivt i bygårder og andre låste bygg Brødboksen ikke kunne levere til.

At Brødboksen, eller en annen tjeneste med tilsvarende begrenset utvalg og egen distribusjon, vil gjenoppstå, virker lite sannsynlig. Men brød, juice og annen mat og drikke vil fortsatt bli levert hjem til folk, sannsynligvis av mer tradisjonelle dagligvareaktører. Men heller ikke i den bransjen er det enkelt å få endene til å møtes.

Da Marked.no ble avviklet, sa styrelederen dette: «For en liten aktør som Marked.no, har det vært tilnærmet umulig å få konkurransedyktige innkjøpsbetingelser. Det gjør det svært krevende å lykkes som ny utfordrer i Norge».

Jo større aktørene er, desto bedre innkjøpsbetingelser får de. Den største er Norgesgruppen, som eier blant annet Kiwi, Meny og Joker. Deres marginer er langt bedre enn en utfordrer kan drømme om – også trafikkvinneren Kolonial.no, selv om de har et innkjøpssamarbeid med Rema. En rapport fra Oslo Economics slår fast at dette er det største etableringshinderet i dagligvarebransjen, noe som til syvende og sist går ut over forbrukerne. Det finnes virkemidler som kan motvirke det, som endring av tollsystemet eller deregulering av målpris- og kvotesystemet i landbrukssektoren. Slike endringer har andre ulemper, som må veies mot gevinsten av endringene.

Slik systemet er rigget i dag, øker maktkonsentrasjonen i både forhandler- og engrosleddet. Å sikre en bedre konkurranse i matbransjen, på en måte som gjør det mulig for små aktører å bygge seg opp, er derfor mer enn noe annet en politisk oppgave.

Les mer om

  1. Aftenposten mener
  2. Leder
  3. Brødboksen
  4. Kolonial.no
  5. Netthandel
  6. Oslo Economics
  7. Konkurs