Leder

Aftenposten mener: Nei til privatbiler i Oslo sentrum

  • Lederartiklene Skrives Av Aftenpostens Kommentatorgruppe. Gruppen Ledes Av Politisk Redaktør Trine Eilertsen.

ta9b7f7b_doc6mrw9ryxa6wjr46j2hh-_7XFlXNLwI.jpg Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Leder
Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for Aftenpostens syn. Sjefredaktør og politisk redaktør har ansvar for innholdet.

Det nye byrådet vil innen 2019 gjøre Oslo-sentrum bilfritt. Det er, under visse forutsetninger, en god plan. Det vil gjøre Oslo enda litt triveligere og bidra til at Oslo blir en litt mer miljøvennlig hovedstad.

Forslaget har som forventet møtt sterk kritikk. Enkelte mener forslaget bare er symbolpolitikk uten miljøeffekt. Andre mener det er upraktisk og ødeleggende for beboere og butikker i sentrum. Noen hevder forslaget er ulovlig.

Men skepsisen til et bilfritt sentrum er for det meste dårlig begrunnet.

Liten betydning for klima

De juridiske bekymringene kan skyves raskt til side. Dersom Oslo kommune virkelig mangler rettslig grunnlag for å gjøre sentrum bilfritt, bør det være en smal sak for Stortinget eller statlige myndigheter å ordne det.

Et Oslo uten unødvendig biltrafikk innenfor ring 1 betyr svært lite for å redusere verdens, eller Norges, eller Oslos, samlede utslipp av klimagasser. Det er riktig. Skal utslippene fra biltrafikken i Oslo mye ned må det skje gjennom et bedre kollektivtilbud, restriksjoner på biltrafikken, høyere avgifter og færre parkeringsplasser i områdene utenfor bykjernen. Men Stortinget har i klimaforliket satt høye mål for kutt av utslipp fra transportsektoren. Skal det være innenfor rekkevidde før 2030, må storbyer som Oslo snu alle steiner – også de små.

Les også:

Les også

Verden hyller bilfritt Oslo

Forurensning må ned, ikke flytte seg

Dessuten vil et bilfritt sentrum gjøre forurensingsproblemet i Oslo sentrum litt mindre. Det blir mindre støy, mindre svevestøv og bedre luft dersom bilene må styre utenom det aktuelle området innenfor Nasjonalgalleriet, Tinghuset, Oslo S, Operaen og Aker brygge. Men ingenting er vunnet om svevestøvet og de farlig høye utslippene av nitrogendioksid om vinteren bare flytter seg til boområdene utenfor ring 1 . Det er avgjørende at et bilfritt sentrum er en del av en mer omfattende plan for hvordan kollektivtilbud, parkeringsplasser og avgifter skal redusere biltrafikken i hele Oslo.

I går la Marianne Borgen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG) frem byrådserklæringen sin. Foto: Jan T. Espedal

Bra for handelen

De praktiske innvendingene mot forslaget er fornuftige nok. Men de er ikke uoverkommelige. Tar byrådet tiden til hjelp er det mulig å finne gode løsninger knyttet til varelevering, beboerparkering, utrykningskjøretøy, kjøretøy for bevegelseshemmede og mer til. I byer som København, Nürnberg, München, Freiburg og Firenze har man klart å finne ut av det. Det bør ikke være vanskeligere i Oslo.

Færre biler gir et triveligere byrom i bykjernen.

Det står heller ikke til troende når Oslo Handelsstands Forening spår butikkdød dersom bilene jages ut av sentrum. I en fersk studie fra Transportøkonomisk Institutt er konklusjonen den stikk motsatte. Etter å ha gjennomgått erfaringene fra bilfrie byer konkluderer forskerne med "at prosjekter som gir bedre gåmiljø i sentrum bidrar til å øke befolkningens bruk av disse områdene og til å styrke handelen".

Les reportasjen fra Tyskland:

Les også

Nürnberg kastet ut bilene for over 20 år siden. Her er rådene de har til Oslo.

Byrom viktigst

Færre biler gir et triveligere byrom i bykjernen. Det er vårt hovedargument for å støtte forslaget. Men det gir etter alt å dømme også bedre vilkår for det mest av handelsstanden. I tillegg vil det gjøre sentrum mer fremkommelig for den store majoriteten som allerede bruker banen, beina eller andre miljøvennlige transportmidler for å komme seg til sentrum. Uten privatbiler blir det lettere for trikken, bussen og syklister å komme seg frem.

Oslo har gjort en god del og har mye som gjenstår for å bli en miljøby. Et sentrum uten privatbiler er et lite skritt i riktig retning.

Les Aftenpostens leder om byrådserklæringen her:

Les også

Grønn fremgang og rødt tilbakeslag for Oslo

Les også kommentator Thomas Boe Hornburgs vurdering av det nye byrådet:

Les også

De som vil endre mest, har minst erfaring

Interessert i politikk, hør Aftenpostens podcast. Trine Eilertsen, Sarah Sørheim og Thomas Boe Hornburg diskuterer det ferske byrådet i ukens Aftenpodden. Har du Iphone? Abonner via denne lenken.

  1. Les også

    Miljøstatsråd støtter bilfritt Oslo sentrum

  2. Les også

    Verden hyller bilfritt Oslo

  3. Les også

    MDG-topp: Det er jo helt greit å ta taxi

Les mer om

  1. Ledelse

Flere artikler

  1. OSLO
    Publisert:

    Vil ikke lenger tvinge bilene ut av sentrum

  2. LEDER
    Publisert:

    Aftenposten mener: Gode planer for Oslo sentrum

  3. OSLO
    Publisert:

    Byrådet i Brüssel for å lære bilfri by

  4. KOMMENTAR
    Publisert:

    Byrådet tre år etter: Et litt spektakulært løftebrudd og ellers ikke så verst

  5. KOMMENTAR
    Publisert:

    Det er rart at handelsstanden er så glad i bilen

  6. OSLO
    Publisert:

    Britisk storavis boltrer seg i historien om Oslo-byrådets kamp mot biler