Leder

Aftenposten mener: Bensinbilene heldigvis på vei ut

  • Dagens lederartikkel
    Dagens lederartikkel

Biler med forbrenningsmotorer er på vei ut. Bildet er fra E39 på Forus. Foto: Pål Christensen

Leder
Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for Aftenpostens syn. Sjefredaktør og politisk redaktør har ansvar for innholdet.

Fra årsskiftet forbyr Kina produksjon av 553 bilmodeller som alle bruker for mye bensin og diesel. Byene sliter med voldsom og helsefarlig luftforurensning og er desperate etter å få gjennomført effektive tiltak.

På forbudslisten finnes også enkelte modeller fra vestlige bilprodusenter som Volkswagen, Audi, Daimler og General Motors.

Myndighetene i verdens mest folkerike land varsler dessuten at de søker en dato der det kan settes sluttstrek for forbrenningsmotoren. Fra før har kineserne knesatt kvoter for elbiler fra 2019.

Dette er eksempler på at det gjøres fremskritt i kampen mot klimaødeleggelsene, til tross for fraværet av bindende internasjonale avtaler.

En rekke land har allerede fastsatt et skjæringspunkt for når biler med forbrenningsmotor ikke lenger skal selges eller tillates i trafikken overhodet, men i de fleste tilfeller er det bare snakk om «mål», ikke absolutte forbud. Slik er det i demokratier: Motkrefter tillates å operere, dermed er veien som regel lengre til drastiske vedtak.

I demokratiet India, nesten like folkerikt som Kina, har energiministeren erklært et tilsynelatende urealistisk mål om at kun elbiler skal rulle på veiene, og det allerede fra 2030.

Norge som modell

Slovenia kan stå som eksempel på land med bindende vedtak: Fra 2030 skal det være slutt for biler med kun forbrenningsmotor, men hybrider forblir lovlige.

Norge har et relativt vagt mål om å fase ut bensin- og dieselbiler fra 2025. Samtidig viser elbilpolitikken her til lands at det er mulig å oppnå mye også med gulrot, ikke bare pisk. Suksessen er allerede blitt en modell for andre land.

Man kan alltid diskutere om ting skjer raskt nok, men utviklingen på dette og andre felt viser at det ikke er håpløst å legge om i klimavennlig retning. Straks land og industrier ser en egeninteresse i å opptre fornuftig, er det utrolig hvor raskt skiftene kan skje.

  • Les også: Verden deles i to, de som hater kull og de som elsker kull

Får konkurransefortrinn

Noe av egeninteressen ligger i at de som går i front, også skaffer seg teknologiske forsprang.

For amerikansk industri, ikke bare bilindustrien, er president Donald Trumps bakstreverske holdning i klimakampen en fare for forretningsmulighetene på lengre sikt: Hvis land som Kina og India tar føringen, vil de ha sterke kort i kampen om fremtidige globale markeder.

De såkalte utviklingslandene tar sin betegnelse alvorlig, de utvikler seg.

Heldigvis ser selskaper som General Motors faren og utvikler utslippsfrie kjøretøyer i alle klasser. Ingenting er mer effektivt enn at markedet og politikerne tenker i samme retning.

Les mer om

  1. Aftenposten mener
  2. Leder
  3. Bil
  4. Bilindustri
  5. Klimapolitikk