Skoleinnsats
Lærere og lektorer reagerer på at elevenes innsats ikke kan telle med når karakterer i enkeltfag skal settes. Et rundskriv fra Utdanningsdirektoratet innskjerper at hverken innsats eller forutsetninger skal trekkes inn i karaktersettingen. Det forstås slik at bare pøver skal gjelde.
Skolen har delvis misforstått, sa kunnskapsminister Kristin Halvorsen til Aftenposten i går. Regelverket tolkes for firkantet.
For oss virker det meningsløst at innsats ikke skal kunne telle med når karakterer settes i fag som norsk muntlig, samfunnsfag og kroppsøving. «En kan ikke la det telle når en elev snakker på innpust og utpust», og «man kan ikke premiere elever som liker å høre stemmen sin», sier Halvorsen.
Selvsagt ikke. Men man trenger ikke noe rundskriv fra Utdanningsdirektoratet for å få slått fast det.
Dyktige lærere vil selv være i stand til å skjelne mellom fagrelevant innsats og munndiaré. Detaljstyringen fra Utdanningsdirektoratet undergraver et av hovedbudskapene fra de siste års skoledebatt: Læreren må gjenreises som selvstendig ressursperson.
Det er mulig noen tolker direktoratets rundskriv for snevert. Det må i så fall forstås på bakgrunn av skolebyråkratenes sterke tro på kartlegginger, prøver, tester og dokumentasjoner.
Fra Skole–Norge kommer klare advarsler: Skolene pålegges nå så mange tester at de ikke får tid til å nyttiggjøre seg resultatene. Det er en advarsel Utdanningsdirektoratet bør lytte til.