Leder

Når alle skal ha sitt, strekker ikke pengene til

  • LEDERARTIKLENE SKRIVES AV AFTENPOSTENS KOMMENTATORER. GRUPPEN LEDES AV POLITISK REDAKTØR TRINE EILERTSEN.

Samarbeidspartiene evner i for liten grad å prioritere. Prioritering handler også om å velge bort.

Leder
Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for Aftenpostens syn. Sjefredaktør og politisk redaktør har ansvar for innholdet.

Statsminister Erna Solberg fikk til slutt budsjettforhandlingene i havn. Olav Olsen

Budsjettforliket reddet samarbeidspartiene fra et politisk forlis.

  • Slik kom budsjettavtalen i havn. Kamelene som partiene måtte svelge

Nå blir det blir det velgerne som får avsi sin dom over regjeringsprosjektet til Erna Solberg. Det er en fordel.

Men jammen har det kostet, både i penger og uryddig budsjettbehandling.

Oljepengebruken er i løpet av denne stortingsperioden blitt svært stor. I Regjeringens budsjettforslag for 2017 er også økningen større enn noen gang.

Samtidig må vi forberede oss på lavere avkastning av Oljefondets investeringer enn hittil. Vi tar neste år mer ut av Oljefondet enn den avkastningen vi kan regne med i årene fremover.

Budsjettforhandlingene for 2017 gjør det sannsynlig at dette problemet vil forsterke seg i årene som kommer.

Dette er kanskje greit for Fremskrittspartiet, men det bør være pinlig for statsminister Erna Solberg og Høyre.

Budsjettforhandlinger på bakrommet

I denne situasjonen er det ille at normale regler for behandlingen av statsbudsjettet blir satt til side. Stortinget måtte debattere budsjettet uten at det forelå en vurdering av hovedtrekkene fra de ulike fraksjonene i finanskomiteen.

Stortingsrepresentantene fikk i stedet seg presentert et excel-ark fra samarbeidspartiene, med opplisting av en lang serie detaljerte endringer i Regjeringen budsjettforslag.

Slik ble også budsjettforhandlingene i Stortingets fagkomiteer avgjort før de har begynt.

Hva som skjuler seg bak stikkordene i regnearket, kan nesten bare de innvidde vite. Og vi får ingen vurdering av konsekvenser for statens utgifter og oljeopengebruken i fremtiden.

Varige utgifter, midlertidige inntekter

Et mønster er likevel tydelig. Samarbeidspartiene evner i for liten grad å prioritere. Prioritering handler også om å velge bort.

Samarbeidspartiene drysser penger over hele budsjettet. I tillegg til klima er det økte beviligninger på over 125 poster - som i sum utgjør nesten dobbelt så mye som den økte klimasatsningen.

Nye varige utgiftsposter finansieres i stor grad med midlertidige inntekter og utsettelse av utgifter som nå vil komme på et senere tidspunkter.

Samarbeidspartiene tar blant annet store, økte utbytter fra helstatlige selskaper. Man spiser altså av statens egen formue. Det er ikke vesensforskjellig fra å ta penger direkte fra Oljefondet.

I fjor høst ble økte utgifter til innvandring og integrering brukt som en av begrunnelsene for en rekordøkning i overføringene fra Oljefondet. Nå reduseres utgiftsanslaget for 2017 kraftig. Men samarbeidspartiene orker ikke å spare pengene.

Statsbudsjettet for 2017 er usedvanlig rikt på forsøk på å forsøk på skyve beslutninger inn i fremtiden.

Lørdag kveld ble Venstres partileder Trine Skei Grande, statsminister Erna Solberg, finansminister Siv Jensen og Kristelig Folkepartis leder Knut Arild Hareide enige på overtid. Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Les mer om

  1. Erna Solberg
  2. Innvandring
  3. Fremskrittspartiet (Frp)
  4. Statsbudsjettet

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Vi har endt opp med tidenes dyreste budsjett

  2. POLITIKK

    Erna Solberg: Vi bruker under 3 prosent av Oljefondet

  3. POLITIKK

    Willoch: Tror ikke på bruk av ekstra oljepenger

  4. LEDER

    Aftenposten mener: Høyre er vanskelige å kjenne igjen

  5. POLITIKK

    KrF-kilder: Vil ikke godta Brundtland-knep, Solberg må true Stortinget med å gå

  6. DEBATT

    Høyres nye klær | Marte Gerhardsen