Aftenposten mener: Folk må vise større ansvar i trafikken

  • LEDERARTIKLENE SKRIVES AV AFTENPOSTENS KOMMENTATORER. GRUPPEN LEDES AV POLITISK REDAKTØR TRINE EILERTSEN.
Fortsatt skjer det for mange trafikkulykker. Bildet er fra en ulykke ved Vestby i 2016.
Dette er en lederartikkel. Lederen gir uttrykk for Aftenpostens syn. Sjefredaktør og politisk redaktør har ansvar for innholdet.

Den gode nyheten er at tallet på drepte og skadde på norske veier i et langt perspektiv går ned. 1970 var det verste året, med 560 drepte og 4552 hardt skadde. I fjor mistet 135 livet, mens tallet på hardt skadde var 656.

Tallet på omkomne var litt høyere i 2016 enn i 2015, men små endringer fra år til år bør ikke tillegges stor vekt.

En stor nedgang over tid, er derimot tydelig beskjed: Veiene er bedre, trafikksikringstiltakene er flere, promillegrensen er senket, politiet gjør en større innsats, bilistene er mer ansvarlige.

Mange tar sjanser

Likevel, også i vår tid blir mange drept og kvestet. Alle har dessuten familie og venner. Selv om en nullvisjon er urealistisk, er det viktig å bringe tallene så langt ned som mulig.

Et urovekkende trekk er at cirka 25 prosent av ulykkene har sammenheng med bilførerens inntak av alkohol, narkotika eller legemidler.

Å sette seg bak rattet etter inntak av alkohol eller narkotika er grovt uansvarlig. Alkohol virker sløvende og får folk til å utvise uforsiktighet. Samme effekt har amfetamin, som kommer på annenplass i statistikken.

Mange tar likevel sjansen, selv om de kjenner faren og vet at inntak er forbudt.

Les også

Over én million dør i trafikken hvert år

Mange piller forbudt

Verre er det trolig med bevisstheten omkring legemidler. Også en rekke slike er oppført på forbudslisten, og forpakningene har en rød varseltrekant. Likevel er dette nok noe mange ikke tenker godt nok over.

I et intervju med NTB, peker seniorforsker Hallvard Gjerde ved avdeling for Rettsmedisinske fag ved Oslo universitetssykehus på nettopp folks økende forbruk av medisiner som en fare.

Listen over potensielt trafikkfarlige legemidler er lang og inneholder flere som er i vanlig bruk: Beroligende og søvnfremmende piller som Sobril, og sterke smertestillende midler som Paralgin Forte, kan være et par eksempler. Det gamle middelet mot allergi, Vallergan, som i dag ofte brukes som en lett sovepille, er også farlig hvis man skal kjøre.

Les også

Flere menn omkom i trafikken i fjor: Her er listen som forteller mye av årsaken

Blanding øker faren

Bruker man flere enn ett preparat, kan virkningen forsterkes. Det samme gjelder selvsagt hvis piller blandes med alkohol. Ofte varer virkningen også neste dag.

Heldigvis er politiet i dag også mer oppmerksomme på faren ved bruk av narkotika og medikamenter, og det finnes bedre måleutstyr.

Bedre og tryggere veier er fortsatt viktig i kampen mot trafikkulykker. Også holdningskampanjer og stor innsats fra politiet er sentralt. Viktigst er det likevel at hver og en viser ansvar, holder seg informert om hva som er farlig og ikke tar sjanser.