Leder

Aftenposten mener: Skolen trenger en bedre ytringskultur

  • Dagens lederartikkel

Simon Malkenes er blitt et symbol på kampen for bedre ytringskultur i Oslo-skolen. Alf Roar Rasmussen

Leder
Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for Aftenpostens syn. Sjefredaktør og politisk redaktør har ansvar for innholdet.

Oslo-skolen har de siste ukene vist at den representerer en sektor uten kultur for meningsutveksling, kritikk og faglig utveksling.

Det var alle parter enige om da de møttes til konferanse om ytringskultur i Oslo-skolen mandag, initiert av Inga Marte Thorkildsen (SV), byråd for oppvekst og kunnskap.

Bakgrunnen er den mye omtalte Malkenes-saken. Lærer Simon Malkenes ved Ulsrud videregående skole leste i NRKs Dagsnytt Atten opp en beskrivelse av elevoppførsel i en av hans timer. Siden elevene følte seg krenket av hendelsen, pliktet skolen å undersøke saken etter den nye paragraf 9a-5 i opplæringsloven.

Saken har vokst seg større enn seg selv. Den startet debatt om «krenkelsesparagrafen», inntaksordningen i Oslo-skolen og altså ytringsfrihet for lærere. Simon Malkenes fikk denne uken Fritt Ords Honnørpris for å ha satt kritisk søkelys på «manglende ytringskultur i Oslo-skolen».

Viktig erkjennelse

Under konferansen mandag understreket deltagerne at Oslo-skolen, og antageligvis den norske skolen, ikke har en god ytringskultur. De fleste vet at de har ytringsfrihet, men det finnes ingen kultur for å ytre seg, hverken innad eller utad, om kritikkverdige forhold.

Erkjennelsen av at det finnes et problem, er viktig, men det er bare et første skritt på veien. Videre vil det kreve et stykke arbeid av aktører på alle nivåer – fra lærer og skoleleder til etat og skolepolitikere. Én ting er å sette på papir verdien av de ansattes deltagelse i det offentlige ordskiftet og å avholde konferanser. Noe annet er å endre en kultur som har vokst frem over flere år.

Kollektivt ansvar

Skolen står foran et potensielt veiskille. Nå er det et ønske om å bedre situasjonen. Etaten har lagt frem konkrete forslag om å inkludere temaer knyttet til ytringskultur i lederprogrammer, kursing av nye lærere, i medarbeidersamtaler og i faste kanaler der partene møtes. Hovedverneombud Einar Osnes i Utdanningsetaten foreslo også å få inn verneombud i varslermottakene. Temaet følges også opp politisk, og en ny konferanse vil bli avholdt om et års tid, ifølge Thorkildsen.

Dette er fornuftige tiltak. Skal man imidlertid få bukt med den dårlige ytringskulturen, krever det at hver enkelt skoleleder klarer å kommunisere at kritikk og diskusjon er ønsket. Den som ytrer seg, skal ikke oppleve å bli «straffet» eller «kalt inn på teppet». Samtidig må en forvente at de som velger å ytre seg, gjør det med saklighet og etterrettelighet. Frihet til å ytre seg er ikke det samme som en frihet til ikke å møte motstand eller til å få gjennomslag. I tillegg bærer alle et ansvar for å skape et trygt læringsmiljø for elevene der de lærer verdien av konstruktiv meningsutveksling.

Ytringsklimaet i skolen har vært preget av en destruktiv mistenksomhet fra alle parter, og derfor må det være et kollektivt ansvar å endre kulturen.

Les mer om

  1. Leder
  2. Skole
  3. Skole og utdanning
  4. Lærere

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Reprimanden til Simon Malkenes må trekkes tilbake

  2. NORGE

    Frittalende lektor i Oslo får varslerpris

  3. NORGE

    Skolelederne i Oslo: – UIsrud-rektor har fulgt ordre, men gjøres til syndebukk av byråden

  4. OSLOBY

    Kaller inn til høring om ytringsfrihet i Oslo-skolen

  5. OSLOBY

    Lærer som slutter: – Noe bestemmes på toppen, så skal det følges i rekkene nedover

  6. OSLOBY

    Vil ikke svare på om hun har tenkt å gå av