Åtte grunner til full oppvask rundt jernbanen

2012: Prosjektdirektør Anne Siri Haugen og daværende sjef for Jernbaneverket, Elisabeth Enger, forteller hvor tett og vellykket det jobbes opp mot leverandørmarkedet/entreprenører i InterCity-prosjektet. Nå oppgir Bane Nor usikkerhet rundt entreprenørkapasitet som ett av problemene som har dukket opp. I dag vil ikke Bane Nor la Aftenposten intervjue Haugen.

NYHETSANALYSE: Onsdag innkalte Ketil Solvik-Olsen til oppvaskmøte om jernbanen. Her er noen av de viktigste grunnene til krisen. Og til folks stigende irritasjon.

Akkurat nå er mange tog innstilt rundt Oslo. Ved utgangen av februar ligger det an til mer enn dobbelt så mange ikke-planlagte innstillinger i 2018 som i 2017. Igjen brer en dyp usikkerhet seg om hvorvidt man kan stole på jernbanen.

Det oppstår stadig signalproblemer og stans i trafikken nettopp der det de siste årene er brukt mest penger – rundt Oslo S og strekningen til Skøyen. Bane Nors oversikt over punktlighet vinteren 2018 er en myr av røde tall.

Les hele saken med abonnement