Nyhetsanalyse

Toghistorien begynte med britene. Men får passasjerne det bedre når de nå vender tilbake?

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Gatwick Express er Go-Aheads mest populære jernbanelinje. Langt mindre populære er pendlerstrekningene som går inn til London sørfra. Foto: Go-Ahead

Raseri er sluppet løs når NSB vingeklippes enda mer og erstattes med et omdiskutert privat selskap. Attpåtil fra et land kjent for jernbanekaos.

I 1676 begynte man å frakte kull på egne spor fra gruvene og ned til byen Newcastle. I 1789 laget en engelskmann et første jernbanespor slik vi kjenner det i dag, mens landsmannen George Stephenson satte første damplokomotiv i trafikk i 1825. I 1854 sørget britiske investorer for Norges første jernbanestrekning, Oslo-Eidsvoll.

Sirkelen sluttes når private Go-Ahead, som ble startet i Newcastle, rapper Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen fra NSB.

Men får passasjerene det bedre?

Dette sier publikum

Jernbanedirektoratets kåring av Go-Ahead som vinner av Norges første store jernbanekonkurranse får flere til å peke på selskapets svake resultater i britiske målinger av kundetilfredshet.

SV viser til «Beste og verste jernbaneselskap»-undersøkelsen fra november 2017, en ren nett-undersøkelse der 14.000 deltok. Av 25 jernbanestrekninger havnet fem av dem som Go-Ahead driver, nederst.

Go-Ahead selv viser til den siste, uavhengige nasjonale undersøkelsen i regi av «Transport Focus», Storbritannias største, der kundene kontaktes direkte. Her gjør Go-Ahead det bedre, men de samme fem strekningene havner likevel i nedre sjikt.

Selskapet skylder på store byggeprosjekter i pendlerområdet sør for London, der de er dominerende, prosjekter som nye London Cross Rail og byens fjerde største stasjon, London Bridge.

  • SVENSK JERNBANEKONKURRANSE endte i satirisk teater. Inkludert striptease.

Pris-overraskelsen

Jernbanedirektoratet sa på forhånd at pris skulle telle 40 prosent, kvalitet og hensyn til ansatte 60 prosent. Likevel ga pris seier for Go-Ahead i finalerunden foran NSB og svenske SJ.

Mange spør hvordan de skal kunne heve kvaliteten på tilbudet for 150 mill. kr. årlig, mens NSB i år får 486 mill. kr. Lønn og arbeidsvilkår for ansatte skal være som før, billettpriser kan kun settes ned, ikke opp.

I sitt anbud har Go-Ahead fristet med tettere samarbeid med Rogalands svar på Ruter, Kolumbus, frokostposer og stillesoner til pendlerne på Jærbanen, pluss noen flere avganger.

Landet med jernbanekaos

Britisk jernbane besto opprinnelig av små, privatdrevne jernbanelinjer. Først i 1948 ble alt samlet i British Railways, før trenden igjen snudde i 1994–97, og alt, inkludert spor og signalanlegg, ble privatisert.

Det utløste jernbanekaos. Av flere ulykker som oppsto var Hatfield-ulykken i oktober 2000 den største, der fire omkom og 70 ble skadet. Staten tok tilbake infrastrukturen.

Siden privatisering ble gjeninnført, er passasjerantallet i Storbritannia doblet, til 1,65 milliarder årlig. Go-Ahead er ett av selskapene som bidrar med milliardbeløp til oppgradering av infrastruktur.

Våren 2015 kåret en norskledet jury Storbritannia til Europas nest beste på jernbane, bak Østerrike men foran Sveits. Kriteriene var punktlighet, sikkerhet, passasjertilstrømning og investeringer i jernbane.

Likevel er det fortsatt ulike meninger på øyriket om privatisering oppå sporene alt i alt har gitt bedre kvalitet.

Avhengig av stor passasjervekst

I fjor reiste 962.000 passasjerer med Sørlandsbanen, 3,6 millioner med Jærbanen. Go-Ahead legger opp til å rekruttere 288.000 på Sørlandsbanen i løpet av fem år, over 500.000 på Jærbanen, for å kunne lykkes økonomisk.

Men allerede i dag er det kvartersrute på Jærbanen på hverdager. Det kommer Go-Ahead ikke til å øke. Men de vil øke til to avganger i timen i helgen, og på Sørlandsbanen skal det bli én ekstra avgang daglig, i hver retning.

Hva skjer med NSB?

Blir regjeringen sittende, blir det aller meste av norsk persontransport på jernbane satt ut på anbud. NSB har mistet togsettene, verkstedene og eiendommene, billetthåndtering er i prinsippet skilt ut, og nå har de mistet linjene lengst i sør.

Men NSB var nære ved å vinne. Underveis i konkurransen slo de ut Hongkong-giganten MTR, den tyske kjempen Arriva og Kreolis, verdens fjerde største transportselskap. Slikt bør tross alt gi selvtillit.

Lykkes de ikke ved neste korsvei kan det gå verre med dem enn det gjorde med svenske SJ, som etter å ha blitt ribbet på samme måte gjenvant motet og stadig er en stor aktør på svenske linjer.

Les mer om

  1. Go-Ahead
  2. Privatisering
  3. Vy
  4. Jernbane

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Jernbanen skal frakte folk rundt i landet, ikke overskudd ut av landet

  2. NORGE

    Nekter å vise frem regnestykket om Go-Ahead-seieren

  3. NORGE

    Her er overraskelsen som konkurrerer med NSB om å kjøre Sørlandsbanen

  4. NORGE

    Britisk operatør vraker navnet Sørlandsbanen

  5. NORGE

    Jernbanedirektoratet forklarer hvorfor britiske Go-Ahead slo både NSB og SJ

  6. NORGE

    Slik forklarer Go-Ahead at de kuttet prisen på Sørlandsbanen i siste runde