SiD

Skolen tar fra barn lærelyst | Cathinka Bergem & Simon Hotvedt

  • Cathinka Bergem (14)
    Grønn Ungdom
  • Simon Capsomun Hotvedt (14)
    Grønn Ungdom

Ved å si at de skal sitte stille mange timer i strekk får de dårligere konsentrasjon, skriver Cathinka Bergem (14) og Simon Hotvedt i Grønn Ungdom (14) i Grønn Ungdom. Gorm Kallestad/NTB Scanpix

Vurderingsformen som brukes i skolen, gir ikke elevene mestringsfølelse.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Det snakkes mye om å fremme nysgjerrighet hos barn, men barn er nysgjerrige fra naturens side. Hvor mange ganger har du hørt et barn spørre: Hvordan funker det? Hva betyr det? Hvorfor er det sånn?

Barn er nysgjerrige og vil lære, men skolen tar fra dem den lysten. Ved å si at de skal sitte stille mange timer i strekk får de dårligere konsentrasjon og mindre lærelyst. Barn trenger å lære gjennom lek og utforskning. Ikke ved at en lærer står foran dem og prater. Barn som får delta i skapelsen av læringen, trives mye bedre på skolen.

Karakterer er en dårlig målestokk

Hvis vi skaper en atmosfære der barn føler de kan stille spørsmål og lære om det de har lyst til, blir de mye tryggere på sin egen mestringsevne enn hvis de konstant får vurdert innsatsen sin gjennom et tall.

Simon Capsomun Hotvedt (14) og Cathinka Bergem (14), medlemmer av Grønn Ungdom. Privat

En karakter gir en følelse av at innsatsen din har mindre verdi. Den er delvis basert på den subjektive oppfattelsen til læreren din. Hvis noen vurderer deg på en måte som er helt uavhengig av utgangspunktet ditt, vil det gjøre at du ikke føler mestring.

Det fører til elever som er lei av skolen, legger inn mindre innsats og får dermed enda dårligere karakterer. På denne måten skapes det en ond sirkel.

Hvor lenge skal skolen henge etter samfunnet? Vi vet nok om barns utvikling til å se at måten skolene drives på i dag, ikke er ideell. Barn bør få muligheten til å lære gjennom lek og utforskning av verden rundt seg.


Les også:

Les også

Femten i fremtiden: Hemmeligheten er at alle er like usikre og redde

Les også

En liten dose hjemmeskole vil gjøre oss godt

Les også

Å være flink handler ikke bare om å ha seksere på vitnemålet


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.



Les mer om

  1. Barn og unge
  2. Barn
  3. Skole
  4. Lek
  5. Samfunnsdebatt

Relevante artikler

  1. SID

    Et fritt marked i utdanningssektoren vil være bra for mangfoldet blant elever

  2. SID

    Høyres nylige utspill om miljøpolitikk er kunnskapsløse, toskete og farlige

  3. SID

    Arbeiderpartiets klimafiendtlige politikk undergraver ideologien de hevder de kjemper for

  4. SID

    Jeg vil ikke høre flere historier om elever som kun har seksere på vitnemålet

  5. SID

    Vi bør ha én dag hjemmeskole i uken – også etter koronapandemien

  6. SID

    Ingen skal henvises til benken fordi de ikke har nok penger