SiD

Skamløse jenter, jeg står klar med sleggen. Glassburene skal knuses. | Jakob Semb Aasmundsen

  • Jakob Semb Aasmundsen (19)

NTB Scanpix/fotolia/Morten Uglum

Si ;D-innlegg: Mange norske muslimske jenter er fanget i middelalderske forhold. Det er ikke rasistisk å påpeke sannheten. Det er rasistisk ikke å hjelpe dem.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

I det siste har jeg hørt flere og flere vanvittige historier om hvordan det er å være ung muslimsk jente i dag.

Historier om jenter som blir utstøtt av familien hvis de flytter for seg selv eller får kjæreste.

Historier om jenter som må skjule det at hun kjører bil.

Historier om jenter som blir fortalt at det er deres feil hvis de blir voldtatt.

De snakker om en skummel æreskultur som preger mange innvandrermiljøer

Prøvde å bortforklare historiene

Disse jentene er tredje- eller fjerdegenerasjons innvandrere. Altså hundre prosent nordmenn. Men i motsetning til oss andre, lever de under omstendigheter som kan ligne den Islamske Statens kalifat i Midtøsten. Her i demokratiske og frie Norge.

Jeg har hørt lignende historier før, men alltid forsøkt å bortforklare det. De er unntakene, har jeg sagt.

Men skal vi tro samfunnsdebattantene Nancy Herz, Sofia Nesrine Sour og Faten Mahdi Al-Hussaini, er dette utbredt.

De snakker om en skummel æreskultur som preger mange innvandrermiljøer. Hvor jentene blir fortalt at de ikke eier skam hvis de bryter med idealet om den tause, lydige og perfekte muslimske jenta.

Disse samfunnsdebattantene oppfordrer nå jentene til å stå opp for seg selv og mennene til å legge til rette for det.

Hvorfor tør vi ikke?

I sin 17. mai-tale i år etterspurte Faten Mahdi Al-Hussaini også hjelp fra oss etnisk norske: Vi må ha nordmenn som tør å snakke om det som er tabu, tørr å stille et spørsmål om hvorfor man dekker seg så ungt, hvorfor deres datter aldri flytter ut, og hvorfor imamene ikke snakker norsk, sier hun.

Men hvorfor tør vi ikke dette?

Ikke alle muslimer blir undertrykt, og ikke alle muslimer undertrykker. Selvfølgelig.

Istedenfor å ta stå sammen med de undertrykte kvinnene, står vi feige og blinde bak skjoldet vårt av kulturrelativisme.

Istedenfor å hjelpe står vi lammet av frykten for å bli stemplet rasist og intolerant. Dette må ta slutt!

Vi må ikke ty til hat

Er det ikke det å godta denne sosiale kontrollen som er rasistisk? Det å frarøve innvandrerkvinner den friheten og tilgangen til menneskerettigheter som norske kvinner har – det er rasistisk, det.

Vi må bli mer bevisste på det som skjer under nesen på oss. Vi må strekke en hjelpende hånd ut til jentene. Vi må konfrontere mennene med synspunktene sine. Og tvinge imamene til å ta debatten.

Uten å fryse ut muslimene fra samfunnet vårt. Uten å skylde på flyktningene. Uten å ty til hatretorikk, hets og fordommer.

Fordi ikke alle muslimer blir undertrykt, og ikke alle muslimer undertrykker. Selvfølgelig.

Feminisme fremfor religion!

Men kanskje det betyr at vi må være intolerant noen ganger?

Vi ser gang på gang at de som undertrykker, bruker Islam som skjold og våpen. Og vi føler vi må tolerere det – fordi religionsfriheten kommer først!

Men blir kvinnens rettigheter satt i fare, bør vi faktisk ikke tolerere det – religiøse normer eller ei!

Vi har ikke noe annet valg enn å tro henne

Det er kanskje på tide at flere av oss skjønner at feminisme og absolutt likestilling bør og må komme først. Og at kulturer, holdninger og religionen må føye seg således.

Hvis ikke religionen kan moderniseres, vil den alltid være farlig. Men det er jo håp – bare se hvor langt den norske kirken har kommet de siste tiårene, med kvinnelige prester, homofil vigsel og det hele.

Sånn skal det være! Og Islam: Nå er det din tur

Finn frem sleggene!

Noen snakker om et glasstak. Andre snakker om glassvegger.

Samfunnsdebattant Sofia Nesrine Sour sier hun og andre muslimske kvinner er fanget i et glasshus. Vi har ikke noe annet valg enn å tro henne.

Jeg står klar med sleggen. Og oppfordrer alle nordmenn til å gjøre det samme.

Forhåpentligvis vil glasset sprekke hvis vi jobber fra både innsiden og utsiden.


Debatten om skamløse jenter har rast hos oss den siste tiden. Vi anbefaler deg å lese diss innleggene:


Nacny Herz og Sofia Srour besøkte Si ;D-podkasten

— Vi er de skamløse arabiske jentene, og vår tid begynner nå, skrev Nancy Herz (20) og Sofia Srour (21) på Si ;D. Sammen med Amina Bile (17) diskuterer de skam og ære i denne podaksten. Bile ble så inspirert av Srour og Herz at hun selv valgte å stå frem som skamløs.

Hør den med ett klikk her:


Trenger unge i dag kvinnedag og feminisme?

Tre unge jenter diskuterer kvinnedagen. Sofia Nesrine Srour (21) er troende muslim og feminist - i hijab. Ikke alle mener det lar seg kombinere. Dessuten utfordrer vi gjestene i ulike paroletekster og spør: Hadde du stilt deg bak denne?

Hør den med ett klikk her:


Slik blir du abonnent:

  • For iTunes: Trykk her
  • Android eller annen telefon? Søk på Si ;D i din podkast-app.
  • Soundcloud: Trykk her

Les mer om

  1. 17. mai
  2. Feminisme
  3. Islam
  4. Innvandring
  5. Religion
  6. Religionsfrihet

Relevante artikler

  1. SID

    Mitt valg av klær er personlig. Hvorfor irriterer det deg?

  2. SID

    Angrep på homofile kan også skje i Norge | Jakob Semb Aasmundsen

  3. SID

    Si ;D-skribenter vant kverulantpris

  4. DEBATT

    Profilerte Skamløse jenter får ros og pris.

  5. SID

    Vestlige feminister svikter muslimer | Amina H. Bile

  6. KULTUR

    Nok en pris til «de skamløse jentene»