SiD

Vi må sette grenser for den forurensende cruisenæringen | Marthe Osen

  • Marthe Osen (15)
    Marthe Osen (15)

Ikke bare slipper cruiseskipene ut masse CO2 generelt, men de forurenser også lokalt, skriver Marthe Osen (15). Foto: Stein J. Bjørge

Hvorfor skal vi tilrettelegge for cruiseturister?

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Det har vært stor vekst i utenlandsk turisme til Norge de siste årene, og det er bra. Det fører til økonomisk vekst og gir flere jobbmuligheter. Men medaljen har en bakside: Nemlig den forurensende cruisenæringen.

Cruiseskip er blant transportmidlene som slipper ut mest klimagasser. Ikke bare slipper cruiseskipene ut masse CO₂ generelt, men de forurenser også lokalt. På steder med Norges fineste natur kan dette påvirke dyrelivet og lokalbefolkningen.

Skadelig for helsen

Vi må også inkludere transporten til cruisebåtene i regnestykket. De fleste må fly for å komme seg til cruiseskipet, hvilket også er blant klimaverstingene.

I tillegg til dette slipper også skipene ut gasser som svovel og nitrogendioksid, som er skadelig for helsen.

Hvorfor skal vi tilrettelegge for cruiseturister som legger igjen omtrent en kvart kilo CO₂ for hver krone de legger igjen?

Det er faktisk bare cruisenæringen i Spania, Italia, Hellas og Frankrike som har et større samlet utslipp enn Norge i Europa.

Min liste med krav

Turisme er en næring vi må satse mer på fremover, men den har et stort forbedringspotensial. Det er både vårt og næringens ansvar.

Vi må satse på andre typer turistnæringer som er mer miljøvennlige. Det betyr ikke at vi skal avvikle cruisenæringen, men vi må sette krav til aktørene.

Her er mine forslag:

  • Cruisene trenger tilgang på strøm fra land. På denne måten bruker de mindre strøm. Det finnes allerede noen havner som har dette tilgjengelig i dag.
  • Ta i bruk ny teknologi. Få flere båter over på elektrisk strøm. Det er også viktig at Norge investerer i forskning på dette feltet.
  • Bruk lokale råvarer. Slik sparer vi miljøet og nærområdene, samtidig som vi tjener mer penger.
  • Vi må gi avgiftslette til aktørene som tar initiativ til å bli mer miljøvennlige.
  • Vi må kreve avgifter av de aktørene som ikke er interesserte i å bli mer miljøvennlige
  • Vi må ordne slik at cruiseturistene ikke kommer til samme tid. Dette kan gå negativt utover nærmiljøet. Her er det en idé med turistkvoter, slik at det ikke kommer for mange turister per dag eller per uke.

Dette er ikke urimelige krav. La oss sørge for en grønn cruisenæring i tiden fremover.


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.


Har du fått med deg disse?

  1. Les også

    Kjernekraft kan bidra til å stanse klimakrisen

  2. Les også

    Kanskje vi blir lykkeligere av å fri oss fra oljen?

  3. Les også

    Ut med dårlige influensere og inn med techfluensere!



Les mer om

  1. Cruiseskip
  2. CO2
  3. Reiseliv
  4. Utslipp

Relevante artikler

  1. NORGE

    Tilbudet til cruiseturistene er ikke godt nok i Norge, mener bransjeleder.

  2. KOMMENTAR

    Hvis noe reiseliv skal lide koronadøden, bør det bli cruiseturismen

  3. SID

    Oljenæringen må bli mindre, men det får vi ikke til ved å forby den

  4. SID

    Kan dere voksne slutte å røyke?

  5. SID

    Venstresiden vil gjøre 200.000 nordmenn arbeidsløse

  6. SID

    Når vi står overfor en global krise, må vi bruke Oljefondet vårt politisk