SiD

Skolen glemmer geniene. Ja til eliteklasser! | Rahman Rezai

  • Rahman Rezai (18)

Alle elever skal ikke gjennom samme kvern, de skal gjennom hver sin kvern, mener debattanten. Foto: Maksim Mazur / Shutterstock / NTB scanpix

Det blir lagt så mye vekt på at de faglig svake skal få en rettferdig skolegang, at vi glemmer de andre som også trenger denne rettferdigheten.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Jeg heter Rahman Rezai og er 18 år. Jeg er yrkesfagelev og går på barne- og ungdomsarbeider VG2. Det jeg skriver i dette leserinnlegget, er 100 prosent mine egne meninger, og vær obs på at jeg er ikke en av disse «eliteelevene».

I et oppslag i Fædrelandsvennen i sommer sa nemlig fylkesordførerkandidat Steinar Bergstøl Andersen (Agder Frp) at han vil ha en egen spesialklasse for elever med høyt faglig potensial, også kjent som eliteklasse.

Jeg kunne ikke sagt meg mer enig. Dagens skole fungerer slik at de aller fleste går gjennom samme kvern, uavhengig om de får to eller seks i norsk, eller hvor gode de er i matte.

Dette fører til at de elevene med høyt potensial ikke får nok utfordringer i skolehverdagen og derfor ikke har god nok mulighet til å utvikle seg.

Frivillig tilbud

Alle elever skal ikke gjennom samme kvern, de skal gjennom hver sin kvern, mener debattanten. Foto: Privat

De som er svakest faglig, er ikke de eneste som trenger tilrettelegging. Alle elever lærer i eget tempo. Det blir lagt så mye vekt på at de som sliter faglig, skal få en rettferdig skolegang, at vi glemmer de andre som også trenger denne rettferdigheten.

Elever med høyt potensial burde få et frivillig tilbud om å starte i klasser der de kan omringes av andre elever som er like faglige sterke. Faglig sterke elever får dessverre ikke nok utfordringer i dagens skole, noe de trenger for å utvikle seg enda mer og nå sine ambisjoner.

Les også

Mer fra samme debattant? Yrkesfag er en skam og en løgn, skrev Rahman Rezai i vår

Elever som defineres som svake, får ofte meget godt med tilrettelegging i skolen, for eksempel gjennom egne spesialgrupper med andre elever som sliter, og egne spesialpedagoger som er der for å hjelpe. Det at «eliteelever» får gå i «eliteklasser» gjør ikke disse elevene noe svakere faglig?

God forskjellsbehandling

De som sliter faglig, blir tatt ut i grupper for at de kan få lære i sitt eget tempo, så hvorfor ikke la de faglig sterke elevene få det samme tilbudet?

Barneskole-elever kan få undervisning i ungdomsskole-pensum.

Ungdomsskole-elever kan få undervisning i videregående skole-pensum.

Videregående-elever kan få undervisning på universitetsnivå.

Et greit, enkelt og ikke minst rettferdig skolesystem som dekker absolutt alles behov.

Min personlige mening er at en forskjellsbehandlende skole er det beste for elevene og for skolens ansatte. En skole der alle elever får gå med andre som ligger på samme nivå. De kan lære av hverandre og lære mye mer effektivt i undervisning. Alle elever skal ikke gjennom samme kvern, de skal gjennom hver sin kvern.


Debattanten er leder for Elevorganisasjonen i Vest-Agder. Innlegget uttrykker hans personlige mening og er ikke vedtatt politikk i organisasjonen.


Les også

Mer fra samme debattant? Yrkesfag er en skam og en løgn, skrev Rahman Rezai i vår

Les også

Ny spørrespalte: Sanner og Nybø skal svare på unges skolespørsmål hver uke. Send inn nå!

Les også

Behold det frie skolevalget! mener Herman Brevik Helling (17)


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.

Les mer om

  1. Undervisning
  2. Skole og utdanning
  3. Skolepolitikk

Relevante artikler

  1. SID

    Fritt skolevalg: «Valget av skole bør overlates til oss selv - ikke til en av byrådets loddtrekninger!»

  2. SID

    Strengere fraværskrav er akkurat det ungdomsskoleelevene trenger

  3. SID

    Seks ungdomsråd fra ulike deler av landet: Eksamen må avlyses!

  4. SID

    Det bør ikke ha noe å si om man kommer fra en hvit, rik familie

  5. NORGE

    – I dag får elevene bare én sjanse til å fullføre videregående

  6. DEBATT

    Uten eksamen frykter jeg at innsatsen kollapser