SiD

Hvordan skal man i det hele tatt måle hva som er «relevant» arbeid etter endt studium? | Guro Boldvik

  • Guro Boldvik (21)
    Idéhistoriestudent

For å forstå samfunnet før, i og etter en krise er det helt essensielt å ha idéhistorikere, statsvitere og filosofer, skriver Guro Boldvik (21). På bildet: Det humanistiske fakultet på Blindern, Universitetet i Oslo. Foto: Hedvig Idås

Jeg sier meg enig med rektor ved Universitetet i Oslo, Svein Stølen: Dette er direkte sjokkerende.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

20. mai ble det kjent at Ap, Frp og Sp overkjører regjeringens kompetansereform, og at de vil «premiere» utdanningsinstitusjonene hvor studentene får «relevant arbeid etter endt studie».

Jeg er 21 år, er over halvveis i mitt bachelorløp i idéhistorie på Universitetet i Oslo, og jeg er en av de som eventuelt kan bli rammet av kravet til Ap, Frp og Sp.

Hva menes med relevant arbeid?

Jeg sier meg enig med rektor ved Universitetet i Oslo, Svein Stølen: Dette er direkte sjokkerende. For hvem skal vurdere om jeg får «relevant» arbeid etter endt studie? Og hvordan skal man i det hele tatt måle hva som er relevant arbeid og ikke?

Som idéhistoriestudent får jeg ofte spørsmålet: «Hva kan du egentlig bruke det til?». Da er jeg så heldig at jeg kan svare: «Så å si alt.» For idéhistorie, samt filosofi og statsvitenskap, kan brukes til utrolig mye. Alt fra politikk til å bli journalist, lærer eller forsker, men hva Ap, Frp og Sp mener med «relevant arbeid», er jeg usikker på.

Guro Boldvik (21) er idéhistoriestudent. Foto: Privat

Viktig for å forstå samfunnet

21. mai sa lederen av Stortingets utdanningskomité, Frps Roy Steffensen, til Aftenposten: «Jeg tror ikke mange har ropt etter filosofer de siste to månedene. Man har ropt etter helsearbeidere.»

Det har man gjort med god grunn, for helsearbeidere har vært og er helt essensielle for samfunnet. Både i og etter en krise. De er alltid viktige. Men det er også idéhistorikere, statsvitere og filosofer. For å forstå samfunnet før i og etter en krise, er det helt essensielt å ha oss i samfunnet.

Det er vi som analyserer, undersøker, avdekker og kan videreformidle kunnskap om samfunnet. Å utdanne flere fagarbeidere av alle slag er kjempeviktig, og vi trenger fagarbeidere i samfunnet, men dette bør ikke bli satt opp mot oss. For vi er også viktige for samfunnet.


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.


Les mer om

  1. Barn og unge
  2. Utdanning
  3. Studium
  4. Samfunnet
  5. Roy Steffensen
  6. Universitetet i Oslo
  7. Filosofi

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Universitetsrektor langer ut mot flertallet på Stortinget: – Direkte rystende

  2. LEDER

    Aftenposten mener: Det er ikke godt å vite når man trenger en humanist

  3. DEBATT

    Staten må kunne stille krav om bruken av universitetstildelingene

  4. DEBATT

    Kort sagt, tirsdag 28. juli

  5. DEBATT

    Rektor ved Universitetet i Oslo mener forslaget vårt «kortslutter» pågående arbeid. Det er feil.

  6. DEBATT

    Kort sagt, onsdag 27. mai