SiD

La oss bruke karantenen til å prøve noe nytt | Hans-Marius Øverås

  • Hans-Marius Øverås (18)

Tomme klasserom på Bygdøy skole etter at regjeringen valgte å stengte skoler i forbindelse med utbrudd av covid-19 viruset. Foto: Fredrik Varfjell / NTB Scanpix

Elever som før har stått opp klokken seks, kan nå stå opp ti minutter før skolen starter.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Nå som elever og lærere rundt om i landet sitter i karantene, har skolen måttet digitalisere seg raskt. Mange har undervisning i digitale klasserom, som for eksempel «Microsoft Teams». Selv om årsakene til at vi har fått det slik, ikke er så gode, er det en mulighet til å prøve noe nytt.

Vi kan gi elevene en mer behagelig hverdag, samtidig som vi øker læringsutbyttet.

Får sove lenger

En av de positive konsekvensene med å bruke en digital løsning, er at elevene får sove lenger. Reisetiden blir fjernet fullstendig. Elever som før har stått opp klokken seks, kan nå stå opp ti minutter før skolen starter. Det er ikke bare elevene som tjener på dette, lærerne får også sove lenger.

  • Nå som skolene er stengt på grunn av koronavirus, gjør vi barneavisen Aftenposten Junior gratis. Få tilgang her.

Det er klart det er en fordel at en kunnskapsrik lærer underviser og svarer på spørsmål, men det kan man fortsette med. Det trenger likevel ikke å innebære fysisk tilstedeværelse. I slutten av perioden med digital undervisning får vi se resultatene. Hvis de viser at læringsutbyttet ikke har minket noe særlig, bør vi revurdere om digital undervisning kan få en større plass også i ettertid.

Hans-Marius Øverås (18). Foto: Privat

Et hinder for fremgang

Studier har vist at å forsinke skolestart med en time øker prestasjonsnivået, og at ungdommene sover mer med en slik ordning. Hvis vi ser at digitale klasserom fungerer, hvorfor skal vi da holde oss til de konvensjonelle tidsrammene?

Hvorfor ikke gi oppgaver med innleveringsfrister og la elevene jobbe når de føler seg mest produktive? Lærerne kan fortsette å svare på spørsmål i sin vanlige arbeidstid. Personlig kjenner jeg flere personer som mener at de er mest produktive rundt midnatt. De blir tvunget til å jobbe når de er slitne og trøtte.

Dessverre er de konvensjonelle rammene et hinder for fremgang. Lærerne fortsetter å føre fravær, i form av at man må logge seg inn i det digitale klasserommet innen bestemte tidsrammer. Er det virkelig nødvendig? Kan ikke elevene bli testet i den selvstendigheten læreplanmålene hevder å gi oss?

Ønsker vi et system hvor elevene lærer etter egen vilje eller et system preget av tvang og trange tidsrammer? La oss prøve ut en løsning hvor elever kan jobbe når de vil – uten å gi slipp på læringsutbytte.


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.



Har du fått med deg disse?

  1. Les også

    Vi bør tenke over hvem vi omtaler som de «svake»

  2. Les også

    La oss være sosiale i disse koronatider!

  3. Les også

    Jeg håper at vi kan ta lærdom av situasjonen vi er i nå

Les mer om

  1. Skole og utdanning
  2. Undervisning
  3. Digital
  4. Koronaviruset
  5. Karantene

Relevante artikler

  1. SID

    Ikke alle får sitte i det klasserommet med deg! | Henriette Borghov & Signe M. Krüger Birks

  2. KRONIKK

    Flere har trolig lært mindre i perioden med hjemmeskole

  3. SID

    Jeg vil ikke nekte lærerne å gi lekser

  4. SID

    Seks ungdomsråd fra ulike deler av landet: Eksamen må avlyses!

  5. SID

    Et fritt marked i utdanningssektoren vil være bra for mangfoldet blant elever

  6. SID

    Beslutningen om å åpne vgs. er ikke bare meningsløs, den er rett og slett dum