SiD

Snapchat retusjerer meg fortsatt | Tiril Flatebø

  • Tiril Flatebø (17)

For et år siden kritiserte jeg Snapchat sin retusjering. Et år senere, og ingenting har endret seg, skriver Tiril Flatebø (17). Foto: Privat

Si ;D-innlegg: Endringene som det sosiale mediet gjør på deg, sender sterke signaler om at du burde sett annerledes ut.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

For ett år siden skrev jeg et innlegg om at Snapchats retusjering er feil. Innlegget ble møtt med mange negative reaksjoner.

Det var en strøm av mennesker som opplyste meg om at dette, et sosialt medium som retusjerer brukere, ikke var er stort problem.

Hadde det vært opp til disse menneskene, hadde innlegget mitt aldri fått spalteplass.

Flere av dem mente jeg ikke bør ha uttalt meg. De vet åpenbart ikke noe om hvordan det er å være ung i dag.

Det er ikke en «filleting»

Jeg er fullstendig klar over at Snapchats retusjering ikke er et verdensproblem. Jeg er klar over a det finnes andre viktigere ting å skrive om, og jeg har kunnskapen og meningene til å gjøre det også.

Likevel valgte jeg å skrive om denne lille «filletingen», som egentlig ikke er en «filleting». Retusjeringen er en del av et større bilde.

Tenker ikke over at utseender er endret

Ungdom i dag vokser opp i en verden der vi møter flere kommersielle budskap hver dag. Det er så å si umulig ikke å støte på en reklameplakat hvor modellen er retusjert til et uoppnåelig ideal.

Jeg er fullstendig klar over at Snapchats retusjering ikke er et verdensproblem

Flere av reklamene er ikke merket som retusjert. Ikke noe sted står det at denne modellen så annerledes ut i virkeligheten. Det er et problem.

For når vi ser disse reklamene med disse perfekte menneskene, tenker vi ikke over at de er endret på. I stedet lurer vi på hvorfor vi ikke ser slik ut.

Ingenting har endret seg

Hver dag bør vi få beskjed om at vi er gode nok, men det gjør vi ikke.

De retusjerte reklamene og Snapchat-funksjoner som retusjerer ansiktet ditt, sender et strekt signal om at du burde sett annerledes ut.

Et signal det er vanskelig ikke å bli påvirket av når man mottar det hver dag.

Ett år er gått, og ingenting har endret seg. Snapchat retusjerer fortsatt.

Jeg kunne ha valgt å slette appen. Jeg kunne ha valgt ikke å bry meg og heller skrive om noe viktigere.

Likevel velger jeg å skrive om problematikken. Dette er mitt forsøk på å ta knekken på det som forteller ungdom at de ikke er bra nok.

Derfor gjentar jeg meg selv, men sier det gjerne igjen: Snapchat retusjerer oss, og jeg nekter å godta det.


Les flere innlegg om Snapchat her:

  1. Les også

    Kaja Sandsten (19) svarte på innlegget som Tiril Flatebø skrev i fjor: Vi har så lyst til å rope høyt, at vi mister evnen til å vurdere hva som er verdt å rope høyt for.

  2. Les også

    Jente (19): Hvorfor er det morsomt å legge ut «Snapchat-story» av sin fulle venn?

  3. Les også

    Kommentator i Aftenposten: Helene Skjeggestad: Hei, fremmed! Neste gang du sender meg sexbilder på Snapchat, anmelder jeg deg.


Les mer om

  1. Snap Inc.
  2. Reklame
  3. Debatt

Relevante artikler

  1. SID

    Erika (16): – På skolen lærte jeg om farger og komposisjon i reklamesjangeren. Men aldri om retusjeringen og manipuleringen.

  2. SID

    Flere ungdommer skriver: Merk all retusjert reklame i Oslo!

  3. SID

    Slå ned på menneskefiendtlig reklame! | Christine Evjen

  4. SID

    Me lever i verdas rikaste land, men likevel har me eit stort problem: Me er ikkje nøgd med oss sjølve

  5. SID

    Sett grenser for politikk

  6. SID

    Det handler ikke egentlig om såkalt tykk eller tynn, men om idealer