SiD

Ung og mye å gjøre? Her er 10 tips for å stresse ned | Ingrid Christine Røgenes (16)

Stress kommer av følelsen av ikke å strekke til, skriver debattanten.

Si ;D-innlegg: Det er mye du kan gjøre selv for å føle deg bedre.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Svært mange har en stressende hverdag. Mye skal gjøres, og det skal gjøres ordentlig.

I tillegg til skole eller jobb kommer fritidsaktiviteter, et sosialt liv og et vakkert ytre. Forventingene er mange, men de viktigste forventingene er de du setter til deg selv.

Stress kommer av følelsen av ikke å strekke til. Det er imidlertid mye du selv kan gjøre for å føle deg bedre og takle stress.

En kommer ingen vei med å klage over at livet er vanskelig. En må se problemene og finne løsninger på dem.

Her er 10 tips for å stresse ned og samtidig føle seg bedre:

1. Husk at ingen, jeg gjentar, ingen , er best på alt. Det er rett og slett umulig. Det er umulig å bli perfekt, samme hvordan du vrir og vender på det.

2. Prioriteringer. Det er begrenset hvor mye du rekker å gjøre på en dag. Finn de viktigste tingene for deg, og luk bort det mindre viktige.

3. Jobb effektivt og med minst mulig distraksjoner. Legger du vekk mobilen når du jobber, blir du fortere ferdig med arbeidet. Like mye gjort på kortere tid? Ja, takk!

4. Ta deg tid til pause r. Ingen klarer å jobbe med noe i hvert våkne øyeblikk. Gir du deg selv tid til å senke skuldrene mellom slagene, jobber du også mer effektivt.

5. Tenk på alt du allerede har fått til! Ser du på lyspunktene i livet kommer du lettere opp de lange motbakkene.

6. Sett deg store og små mål. Veien mot et mål er verdt å gå når du virkelig vil noe. Har du et mål, er det lettere å finne motivasjon for å takle hverdagen.

7. Få kontroll over gjøremålene . Skriv ned, stryk ut når det er gjort. Slik unngår du å ha en haug med gjøremål svirrende rundt i hodet.

8. Finn din zen-faktor. Det som får deg til å koble ut resten av verden og alt som skal gjøres. Hva enn som får deg til kun å fokusere på det du gjør akkurat nå.

9. Lær deg å takle dårlige dager . Hver eneste en av oss har dager der vi helst vil grave oss ned. Slå deg til ro med at det går over; livet er ikke over fordi du har en dårlig dag.

10. Vær realistisk med deg selv! Ha ambisjoner du vet du kan klare å nå. Urealistiske mål blir ofte knuste drømmer.


Psst! Du kan møte Røgenes i andre episode av Aftenpodden Si ;D. Ukens tema: Er videregående virkelig så ille, eller er dagens unge bare en gjeng med sutrepaver?

Spørsmål vi tar opp i podkasten:

– Vil motivasjonsbrev, intervjuer og arbeidsprøver føre til mindre press?

– Er videregående i dag tyngre i dag enn for bare noen år siden?

– Hva kan man gjøre om man føler presset? Finnes det noen magiske teknikker?

Du kan abonnere på podcasten i iTunes, søke på Si ;D i din podcast-app eller høre den her:

Mange møter store utfordringer på videregående – er det tyngre enn høyere utdanning?

Røgenes har tidligere skrevet dette innlegget:

Les også

Jeg skjemmes over sytepavene i min generasjon

Skolen ligner et kommunistisk samfunn, skriver Odin Besseby (15):

Les også

En eneveldig rektor, tøylede lærere og et skinndemokrati av et elevråd

Benedicte Nicoline Hansen (18):

Les også

Vi er Generasjon Nervevrak

Andrea L. (20) står på den andre siden:

Les også

Knekker dere på videregående, vil universitet eller høyskolen suge livet ut av dere

  • «Du som er dødsens umotivert på skolen og vil slutte. Nå skal du høre på meg», skriver André Askeland.
    Følg Aftenposten Si ;D påFacebook, Twitter og Snapchat (aft.sid)

Ingrid Christine Røgenes (16)

Les mer om

  1. Psykisk helse
  2. Skole og utdanning
  3. Skole