SiD

Gud gir ikke mening, og himmelen høres potte kjedelig ut | Malin Nygård Solberg

  • Malin Nygård Solberg (21)

Jeg elsker mamma og pappa, men er ikke sikker på om jeg elsker kassadamen på Bunnpris, selv om hun er min neste, skriver Malin Nygård Solberg (21). Foto: Mark Skalny / Shutterstock / NTB scanpix

Si ;D-innlegg: Mens de religiøse krangler og kriger, tror jeg det jeg vil tro – i hvert fall frem til jeg tror noe annet.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Jeg er ikke religiøs. Det følger så mye dumt og trist med religion, så jeg velger ikke å være det. Ingen fabeldyr skal fortelle meg hva som er rett eller galt.

Det er ting et menneske burde klare å finne ut selv, tenker jeg. Trenger vi virkelig at noen «mektigere» enn oss skal forklare oss hvordan vi skal oppføre oss for å være gode?

Slik som jeg har forstått det, er ikke de religiøse enige om hva som er et godt menneske uansett. Og så krangler de.

De kriger og sloss, alt for sin gud, som igjen liksom skal være det største symbolet på kjærlighet.

Himmelen kan ikke være fantastisk uansett, dersom alle vi ikke-religiøse ikke kommer dit

Men hvordan kan noe som er den reneste form for kjærlighet, ønske krig og elendighet?

Malin Nygård Solberg (21). Foto: Privat

«Elsk din neste» er komisk fra Gud

Kanskje alt egentlig handler om frykt. Kanskje alle er redde for at hvis de går imot sin religion, vil noe grusomt skje. Helvete kanskje?

Jeg skjønner ikke hvorfor alle streber etter himmelen, egentlig. Hvorfor ikke bare få det beste ut av livet vi har her?

Himmelen kan ikke være fantastisk uansett, dersom alle vi ikke-religiøse ikke kommer dit.

Da møtes jo eventuelt bare de ivrigste religiøse for en evig lang kirkekaffe – eller bønnestund. Det høres potte kjedelig ut.

Jeg er ikke religiøs. Det er så mange restriksjoner og regler. Ikke spis ku. Ikke spis gris. Elsk din neste. Be fem ganger om dagen. Vask føttene dine før du går inn.

Jeg for min del er veldig glad i ku. Og gris. Jeg elsker mamma og pappa, men er ikke sikker på om jeg elsker kassadamen på Bunnpris, selv om hun er min neste.

Jeg har forresten alltid syntes det har vært så morsomt det der: «elsk din neste.»

  • Jakob Bjørnøy (17) inviterer folk til å utfordre han på troen sin: Hvis Gud er sann, som jeg tror, er han sannhet for resten av verden også.

Man skal elske alle sammen, men gud forby at du blir forelsket i noen av samme kjønn. Unnskyld Gud, for at kjærligheten er så forbanna stor.

Noe litt større enn PST

Når jeg dreper en edderkopp, begynner det å regne. Det tenker jeg alltid, selv om jeg aldri følger nok med til å få med meg om det faktisk skjer.

Men det er ikke religion, det er overtro. Og det gjør jeg. Jeg tror, men jeg er ikke religiøs. Jeg liker å tro. Tro er liksom ikke så viktig.

Det er ikke noen himmel eller helvete, og det følger ikke en stor instruksjonsguide med min tro.

Det høres liksom så vennlig ut å tro, kontra det å være religiøs. «Jeg er troende», neimen så hyggelig.

Jeg tror også på karma, men ikke karma som i buddhismen. Jeg tror på menneskelig godhet og at jo mer glede du sprer, jo mer glede mottar du.

Og jeg tror noen passer på oss. Ikke nødvendigvis en gud, men samtidig noe litt større enn PST.

Jeg er ikke religiøs, men det er alltid gøy å tro. Jeg bare tror det jeg vil tro – i hvert fall frem til jeg tror noe annet.



Hvorfor er stadig færre unge kristne?

Bare to av ti under 30 definerer seg som kristne. Hvorfor er det slik? Ateist Theodor René Carlsen (18) og kristne Ingrid Vatnar Olsen (20) diskuterer. – Jeg opplever mye respekt når jeg sier jeg er kristen, men også mye dritt, for å si det rett ut, sier Vatnar Olsen.

Les også

Her kan du høre alle Si ;D-podkastene!


Slik blir du podkast-abonnent:

— For iTunes: Trykk her

— Android eller annen telefon? Søk på Si ;D i din podkast-app.

— Soundcloud: Trykk her

Les mer om

  1. Religion
  2. Trosfrihet
  3. Trossamfunn
  4. Religionsfrihet