I stedet for at 20 prosent kommer opp i eksamen på VG1, burde alle gjøre det | Håkon Andreas Flydal

Å takle situasjoner som eksamen vil være kjempeviktig, skriver Håkon Andreas Flydal (20).

Si ;D-innlegg: Eksamenskarakter måler ikke bare faglig kunnskap, men hvordan man presterer under press. Det er viktig.

Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes inn her.


Ole Fotland fra Sosialistisk Ungdom skrev i Si ;D den 30. mars at eksamen er tilfeldig og urettferdig, og at ordningen burde fjernes.

At SU vil fjerne eksamen, er ikke nytt – men det er fortsatt en dårlig idé.

Fotland mener at eksamen er tilfeldig, fordi bare 20 prosent av førsteklassingene på videregående kommer opp.

Det er jeg enig i, men løsningen er ikke å fjerne eksamen.

Loddtrekning er en god løsning

Jeg mener at alle førsteklassinger burde komme opp, slik at de får prøve seg litt før de større eksamensrundene.

På eksamen har alle elever samme oppgave, på samme dag, med de samme hjelpemidlene, like lang tid til å løse oppgaven, og anonym retting.

Siden man ikke kan komme opp i alle fag, det ville blitt altfor mye jobb både for skolen og elevene, er loddtrekning en god løsning for å velge fag.

Det sikrer også at elevene jobber med alle fagene før eksamen: Poenget med skolen er tross alt ikke å få karakterer, men å lære.

Jeg forstår Fotlands frustrasjon over eksamen, selv hadde jeg midtveiseksamen på studiet mitt forrige uke.

Poenget med skolen er tross alt ikke å få karakterer, men å lære

Eksamensperioden er noe av det verste jeg vet: Endeløse dager hvor man jobber og gruer seg, og hele tiden føler at man ikke har kontroll.

Den siste uken før eksamen lærte jeg mer enn det jeg vanligvis gjør på en hel måned. Man lærer ikke mye av eksamensdagen i seg selv, men arbeidet i perioden før gir store resultater.

Bra å måle hvordan du presterer under press

Karakterkortet ditt består hovedsakelig av standpunktkarakterer som du har jobbet med hele året.

Eksamenskarakterene måler ikke bare den faglige kunnskapen din: De måler hvordan du klarer å prestere under litt press og med dårlig tid.

Å takle slike situasjoner vil være kjempeviktig.

Det er ikke veldig gøy. Men man lærer av det.

I eksamensperioden presser man seg selv til å gå gjennom det man ikke har forstått, til å spørre om det som er vanskelig, og til å jobbe en time ekstra selv om man er lei.

Det er ikke veldig gøy. Men man lærer av det.


Ungdomspodden: Hvordan kan jeg hjelpe vennen min?

I ungdomspodden svarer sexologisk rådgiver Nanna Klingenberg og psykolog Aksel Inge Sinding på spørsmål fra ungdom.

Denne ukens spørsmål: Bestevennen min på 18 år sliter. Jeg har prøvd å få henne til å oppsøke hjelp igjen, men hun nekter. Er det noe jeg som venn kan gjøre?

  • Hør podkasten gratis med ett klikk her: