SiD

Tre i matte og seks i norsk: Kan jeg ikke bli en god lærer? | Hanna Mæland Sørslett

  • Hanna Mæland Sørslett (15)

Kjære Erna Solberg, forklar meg hvordan en mattekarakter viser kunnskap og forståelse i fag som ikke har noe med matte å gjøre, skriver Hanna Mæland Sørslett (15). Bildet er fra partilederdebatten på TV 2. Helge Skodvin / TV 2

Har virkelig den ene karakteren alt å si om meg som person?

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Onsdagens partilederdebatt på TV 2 fikk meg til å tenke. Det Høyre-regjeringen sa da skole ble debattert, bekymrer meg.

Uansett karakter i faget eller fagene du ønsker å studere og undervise i, må du ha minst fire i matte.

Hanna Mæland Sørslett (15) Privat

Regjeringen vår gjorde det veldig tydelig at de ikke forstår hvordan mennesker fungerer, ettersom de mener at mattekarakterer har alt å si for hvordan du som person og lærer kan hjelpe elevene med psykisk helse og fag som ikke har noe med matte å gjøre.

Tre i matte og seks i norsk

Jonas Gahr Støre (Ap) kom med et godt eksempel. Han sa at ifølge dagens ordning kan personer med tre i norsk bli norsklærere så lenge de har fire i matte, men ikke motsatt hvis de har seks i norsk og tre i matte.

Programleder Arill Riise fulgte opp med at han kjenner ingen som har seks i norsk og tre i matte.

La meg være et eksempel på at slike finnes.

Jeg har fått tre i matte, men seks i norsk. Selv om jeg ikke får fire i matte, klarer jeg å skrive argumenterende tekster og noveller og å analysere dikt. Jeg klarer virkelig ikke å forstå hva det har med matte å gjøre? Forklar meg forskjellen på en person med tre i matte og seks i norsk og en person med fire i matte og seks i norsk?

Les også: «Hvorfor teller alle karakterer like mye?» Ministeren for høyere utdanning svarer i Si ;Ds spørrespalte

Mange er gode i realfag, men ikke like gode i for eksempel samfunnsfag og språk – og motsatt. Jeg er for eksempel mye bedre i språk og samfunnsfag enn i realfag. Noen er heldige og er gode i alle fag, men jeg kan love deg at det ikke er alle.

Defineres jeg av én karakter?

Jeg har tre i matte, men fem og seks i samfunnsfag. Hvorfor kan ikke jeg, med de karakterene jeg har nå, bli samfunnsfaglærer i fremtiden?

Kjære Erna Solberg, forklar meg hvordan en mattekarakter viser hvor god jeg er til å forstå og hjelpe mennesker, eller mine evner til å kunne undervise.

Har virkelig den ene karakteren alt å si om meg som person?

Regjeringen forteller igjen og igjen at de ønsker det beste for eleven i Norge og vil øke kvaliteten på lærerne. Men med deres politikk mister den norske skolen mange kvalifiserte lærere som kunne ha gjort en stor forskjell.


Les også

Spør skolemakten: «Hvorfor teller alle karakterer like mye?»

Les også

Ny spørrespalte: Sanner og Nybø skal svare på unges skolespørsmål hver uke

Les også

Amazonas brenner, men regjeringen er mest opptatt av å redde bilen | Hulda Holtvedt


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.

Les mer om

  1. Skole og utdanning
  2. Erna Solberg
  3. Lærere

Relevante artikler

  1. SID

    Årets avlyste eksamener går utover fjorårets avgangselever

  2. SID

    Regjeringen undertrykker oss døve og tunghørte

  3. SID

    Svarer Dordi Lerum (17): Dei nye læreplanane lyftar sidemål

  4. SID

    Hjemmeskole gir økt press i en allerede vanskelig hverdag

  5. SID

    Ministeren svarer elev: «Hvorfor skal alle karakterer telle like mye?»

  6. SID

    Skolen glemmer geniene. Ja til eliteklasser!