Tre i matte og seks i norsk: Kan jeg ikke bli en god lærer? | Hanna Mæland Sørslett
Har virkelig den ene karakteren alt å si om meg som person?
Onsdagens partilederdebatt på TV 2 fikk meg til å tenke. Det Høyre-regjeringen sa da skole ble debattert, bekymrer meg.
Uansett karakter i faget eller fagene du ønsker å studere og undervise i, må du ha minst fire i matte.
Regjeringen vår gjorde det veldig tydelig at de ikke forstår hvordan mennesker fungerer, ettersom de mener at mattekarakterer har alt å si for hvordan du som person og lærer kan hjelpe elevene med psykisk helse og fag som ikke har noe med matte å gjøre.
Tre i matte og seks i norsk
Jonas Gahr Støre (Ap) kom med et godt eksempel. Han sa at ifølge dagens ordning kan personer med tre i norsk bli norsklærere så lenge de har fire i matte, men ikke motsatt hvis de har seks i norsk og tre i matte.
Programleder Arill Riise fulgte opp med at han kjenner ingen som har seks i norsk og tre i matte.
La meg være et eksempel på at slike finnes.
Jeg har fått tre i matte, men seks i norsk. Selv om jeg ikke får fire i matte, klarer jeg å skrive argumenterende tekster og noveller og å analysere dikt. Jeg klarer virkelig ikke å forstå hva det har med matte å gjøre? Forklar meg forskjellen på en person med tre i matte og seks i norsk og en person med fire i matte og seks i norsk?
Mange er gode i realfag, men ikke like gode i for eksempel samfunnsfag og språk – og motsatt. Jeg er for eksempel mye bedre i språk og samfunnsfag enn i realfag. Noen er heldige og er gode i alle fag, men jeg kan love deg at det ikke er alle.
Defineres jeg av én karakter?
Jeg har tre i matte, men fem og seks i samfunnsfag. Hvorfor kan ikke jeg, med de karakterene jeg har nå, bli samfunnsfaglærer i fremtiden?
Kjære Erna Solberg, forklar meg hvordan en mattekarakter viser hvor god jeg er til å forstå og hjelpe mennesker, eller mine evner til å kunne undervise.
Har virkelig den ene karakteren alt å si om meg som person?
Regjeringen forteller igjen og igjen at de ønsker det beste for eleven i Norge og vil øke kvaliteten på lærerne. Men med deres politikk mister den norske skolen mange kvalifiserte lærere som kunne ha gjort en stor forskjell.
Spør skolemakten: «Hvorfor teller alle karakterer like mye?»
Ny spørrespalte: Sanner og Nybø skal svare på unges skolespørsmål hver uke
Amazonas brenner, men regjeringen er mest opptatt av å redde bilen | Hulda Holtvedt
13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.