Ikke fortell meg om mine rettigheter som kvinne i islam

I min Guds øyne er jeg og Umar verdt like mye, men vi er ikke likestilte, skriver artikkelforfatter.

Si ;D-innlegg: Du kan for all del være frafallen, men du som mann skal ikke komme her og fortelle meg om mine rettigheter i islam som kvinne.

Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes inn her.

I dette innlegget vil jeg gjerne kommentere artikkelen

, som Aftenposten publiserte i helgens utgave.

Først og fremst vil jeg si at det er beklagelig at dagens medier ikke har klart å fremme et nyansert mediebilde av islam.

Jeg kan ikke huske å ha lest om unge muslimer som har lykkes i samfunnet blant Aftenpostens mange innlegg om islam og muslimer.

Gjennom årene har jeg lært at det onde og mørket selger best, men kjære journalister, jeg trodde integritet var et ord som fortsatt var i deres ordliste.

Vi leser gang på gang om fem, seks oppmerksomhetssyke «muslimer» eller eks-muslimers syn på 1.6 milliarder mennesker.

Dette bidrar ikke til noe debatt, men en tydelig svart maling.

Jeg velger å ta kvinnedebatten igjen

Videre vil jeg svare på et avsnitt som provoserte meg i den nevnte artikkelen, så mye at jeg måtte ta fram PC-en ved midnatt.

Det gjelder avsnittet hvor kurdiske

sier at en av grunnene til at han valgte å ikke være muslim er på grunn av kvinnesynet i islam.

Da begynner jeg spørre meg selv om han virkelig er seriøs.

Denne kvinnedebatten har mange tatt før meg, men jeg velger å ta den igjen, til forsvar for mitt eget intellekt og for mine muslimske medsøstre sin ære.

Jeg lar ikke en mann som Mahammad fortelle meg hvilke rettigheter islam har gitt meg.

Til deg som skal lese dette, om du allerede dannet deg en oppfatning om at islam undertrykker kvinner, så ber jeg deg om låne meg sunn fornuft og litt tid.

Jeg lar ikke en mann som Mahammad fortelle meg hvilke rettigheter islam har gitt meg.

En enkel huskeregel er at man først og fremst bør feie for egen dør, og med dette vil jeg gi deg en reise tilbake til historien.

Vi kan gå så langt som 428 f.Kr. til antikken Hellas.

Platon var en av filosofene fra antikken som la fundamentet for veldig mye av den vestlige verdens filosofi og tankegangen vi har i dag, gjennom hans dialoger.

I Platons dialoger leser vi at kvinnens arbeid i staten var å produsere så mange barn som mulig, utenom dette hadde hun ingen andre rettigheter.

Eleven hans Aristoteles var veldig enig i kvinnesynet til Platon, og han var et hakk verre enn sin lærer.

Aristoteles mente nemlig at kvinner ikke var annet en «defekte menn»

Frafalne Cemal Knusen Yucel:

Muslimske kvinner ble ikke sett som defekte menn

Skal vi se på kvinnesyn i andre religioner kan vi starte å se på kristendommen.

Det ble holdt møter der teologer samlet seg, og det store spørsmålet som var omdiskutert var, hvorvidt kvinnen hadde sjel.

Forresten, frem til 1805, så kunne menn selge deres koner for seks penny i England.

I buddhismen må du bli født åtte ganger, i forhold til en mann som trenger å bli født én gang, for å oppnå nirvana.

Dessuten har ikke kvinnen i buddhismen like høy status som mannen.

På den arabiske halvøya ble jentebarn drept i før islamsk tid.

Kvinner pleide å bli solgt inn til ekteskap av deres familiemedlemmer.

Leser du islamsk historie kan jeg love deg at kvinner verken ble solgt til menn, eller at de ble sett på som defekte menn.

Frafalne Shakeel Rehman:

Kvinnene fikk et nytt liv med islam

Kvinnene i den arabiske halvøya fikk først og fremst lov til å gifte seg med hvem de ville, etter at budskapet til islam kom, noe som var uvanlig over hele verden på den tiden.

Kvinner fikk lov til å kjøpe og selge i markedet, og de hadde full rett til å ytre seg.

Hvis du leser biografien til Muhammed (FVMH) kan du blant annet se at kvinner kom til han for å stille religiøse og politiske spørsmål.

Kvinner var med til slagmarken, de fikk muligheten til å lære og å lære bort.

Veldig mange av de religiøse beretningene muslimer har i dag ble fortalt videre av profetens yngste kone, Aishah.

Muslimer tror også at Gud har gjort mannen og kvinnen likeverdige, ved at begge har de samme religiøse pliktene.

En ting som er viktig å skille er likestilling og likeverd .

For i min Guds øyne så er jeg og Umar verdt like mye, men vi er ikke likestilte.

I min Guds øyne er jeg og Umar verdt like mye, men vi er ikke likestilte.

Av samme grunn som jeg og Hans ikke var likestilt under bip-testen.

Kravet for jenter er relativt lavere enn på gutter, under fysiske tester.

Enkelt og greit fordi vi er fysisk og psykisk ulike, og derfor kan vi ikke likestilles heller.

Det som undertrykker er ikke fordi vi ikke er likestilte, men at vi ikke tilrettelegger etter individets evne og behovet.

Les stortingsrepresentant og muslim Abid Raja:

Jeg fikk min frihet gjennom islam

Min oppfordring til deg Mahammad Rah, er at om skal vi «tørre» å ta debatten, må vi tørre å ta den på ærlig vis.

For det er ingen som vinner på påstand uten belegg.

Det er alltid like artig at det er menn som er opptatt av å «befri» muslimske kvinner.

Det er alltid like artig at det er menn som er opptatt av å «befri» muslimske kvinner.

Det du må skjønne er at min frihet fikk jeg gjennom islam, en religion du vet lite eller intet om.

Du kan for all del være frafallen, men du som mann skal ikke komme her og fortelle meg om mine rettigheter i islam som kvinne.

For uten disse rettighetene hadde ikke jeg vært til i dag. Det er også disse rettighetene som har formet meg.

Jeg hadde heller ikke turt å ta ordet og forsvart meg selv når andre våger å krenke mine rettigheter.

Aftenposten kjenner innleggsforfatterens identitet. Umm Ibrahim er et psevdonym.

Følg Aftenposten Si;D påFacebook, Twitter og Snapchat (aft.sid)

Les flere saker i serien om de frafalne:

Første sak:

Anonym mann:

«umm Ibrahim» (21)