SiD

Ruter svarer Kaja Busuttil: Kollektivtilbudet blir bedre og bedre

  • Sofie Bruun, kommunikasjonssjef i Ruter

Det er felles politisk enighet om at det skal være et godt kollektivtilbud i Oslo og Akershus, skriver Sofie Bruun, kommunikasjonsrådgiver for Ruter. Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

Vi jobber kontinuerlig for å minimere forsinkelsene og ser på en rekke ulike tiltak.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Katja Busuttil fra Oslo Unge Venstre har 21. februar et innlegg på Si ;D om priser og kollektivtilbud. Hun skriver at tilbudet ikke er blitt bedre selv om det er blitt dyrere.

Vi i Ruter skal være de første til å beklage når bussen ikke kommer i tide og når informasjonen ikke er god nok. Samtidig er vi ikke enige i at kollektivtilbudet ikke blir bedre.

Les også

Les innlegget: Kollektivtilbudet blir dyrere, men ikke bedre

Flere avganger

Politikerne i Oslo og Akershus har økt tilskuddet til kollektivtrafikken helt siden Ruter ble opprettet for over ti år siden. Antall avganger er økt, driftstiden er utvidet og det er gjennomført større ruteendringer, ikke minst i samarbeid med NSB.

Målet har vært å utvikle kollektivtilbudet for å gi langt flere valgmuligheter for innbyggerne i regionen.

Sofie Bruun, kommunikasjonssjef i Ruter. Ruter

Kollektivprisene øker i takt med prisøkningen på tjenester. I år var rammen på 2,8 prosent som fastsatt i statsbudsjettet.

Siden Ruter ble opprettet i 2007, har det forekommet prisøkninger utover dette, men disse har vært politisk besluttet. Økningen fra 2018 var et resultat av forhandlingene rundt Oslopakke 3.

En har ønsket å holde prisene på månedskortet lave for å gi et incentiv til å reise ofte og regelmessig. Dermed blir prisnivået på månedsbillett lavere enn prisnivået på enkeltbilletter.

Billettinntektene utgjør 53 prosent av kostnadene, mens resten er tilskudd.

Jobber med forsinkelser

I tillegg til pris er det selvfølgelig viktig at bussen kommer når den skal.

Vi jobber kontinuerlig for å minimere forsinkelsene og ser på en rekke ulike tiltak. Ruter jobber sammen med bussoperatørene, med Veivesenet og med både fylke og kommune for å få til en så høy punktlighet som mulig.

Vi utvikler også digitale verktøy for at de reisende skal kunne planlegge reisen sin på best mulig måte.

Det er felles politisk enighet om at det skal være et godt kollektivtilbud i Oslo og Akershus, og vi i Ruter er glade for engasjement hos ungdomspolitikerne.


  1. Les også

    Hva med et eksperiment? En T-banebillett til 10 kroner | Erling Røed Larsen

  2. Les også

    Aldersgrensen for barnebillett er hevet til 18 år. Her er tre nye krav fra utålmodige ungdommer | Agnes Nærland Viljugrein


Les mer om

  1. Si ;D
  2. Kollektivtransport
  3. Ruter
  4. Samferdsel

Si ;D

  1. SID

    Mamma har fått kreft. Men dette er ikke et trist innlegg

  2. SID

    I desember er vi omtenksomme. Så kommer det nye året, og vi blir selvsentrerte igjen

  3. SID

    Jeg har vært klimaaktivist i seks år, men aldri vært så provosert som nå

  4. SID

    I Brasil lærer jeg mer om feminisme enn jeg gjorde på skolebenken

  5. SID

    De nye klesreglene til SATS er ikke krenkende. Å trene i magetopp er ingen menneskerett.

  6. SID

    Slangebitt er en glemt helsekrise det må snakkes mer om