Nasjonal transportplan var utdatert før den ble fremmet
Tenk om regjeringen hadde turt å snu ryggen til gammeldagse prioriteringer.
Nasjonal transportplan (NTP) er verdens mest usexy ord. Likevel er den blant de viktigste planene for vår generasjon. Den forteller hvordan vi skal bruke pengene på samferdsel de neste årene, og definerer med dét fremtidens klimasatsinger også.
Regjeringens forslag til NTP er dårlig nytt: De har dilla på motorveier. De asfalterer ned landet med unødvendig vei og glemmer naturkrisen. På kjøpet har vi fått et enormt vedlikeholdsetterslep på veiene våre, et dårlig kollektivtilbud, utdaterte toglinjer og trafikkfarlige veier.
Men det finnes flere alternativer.
Samferdselsminister Hareide (KrF), her har du fire eksempler på hva du kunne brukt penger på hvis du hadde turt å snu ryggen til gammeldagse prioriteringer:
- Togsatsing. Bruker man bare en brøkdel av det regjeringen planlegger til nye Europaveier, kunne man finansiert mange viktige togprosjekter.
- Buss-satsing. Milliardpakker til bussen kunne gitt flere avganger, bedre billettsystemer, bestillingsbuss og tilbringerbuss i hele landet!
- Ras- og trafikksikring. Mindre midler til nye veier gir oss handlingsrom. Vi kan heller bruke pengene de veiene vi allerede har.
- Ladestasjoner. For å nå målet om full elektrifisering av bilparken må det bli lett å kjøre elektrisk. Med mer penger til ladestasjoner kan man nå behovet for hurtigladere hver femte mil.
Regjeringen kunne foreslått en plan som satset på en klimavennlig transport. De gjør det motsatte. Likevel er det ikke for sent. En ny regjering etter valget kan fremme en ny transportplan med reelle satsinger på tog, buss, sykkel, trafikksikkerhet og elbil.
Og om få år vil vi forhåpentlig se på regjeringens forslag som utdatert. Jeg gleder meg til den dagen. Men først må stortingspolitikere som er «stuck» i 50-tallet, byttes ut.
13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.
Enighet om Nasjonal transportplan – plusser på 5 milliarder
Aftenposten mener: Løftene er dyre, realismen er liten
💬 Skal du delta i kommentarfeltet?
Les kommentarfeltets ti bud først.