SiD

Jo, De Grønne satser på kollektivtrafikk | Holtvedt og Ismail

  • Hulda Holtvedt (18), leder i Oslo Grønn Ungdom
  • Rauand Ismail (17), leder i Akershus Grønn Ungdom

Brun, Thomas / NTB scanpix/ Presse

Si ;D-innlegg: Å lytte til forskningen er ikke symbolpolitikk.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

På Si ;D 23. mars stiller FpU seg negative til De Grønnes politikk for å redusere biltrafikken, og etterlyser en satsning på kollektivtransport.

FpU har tydeligvis ikke fulgt med i timen, for siden De Grønne tok over i Oslo, har vi fått tidenes kollektivsatsing.

En ny og grønnere Oslopakke 3 sikrer finansiering for viktige, langsiktige kollektivprosjekter i Oslo og Akershus. Frem mot 2036 får vi blant annet ny sentrumstunnel, fornebubane, baneløsning mellom Nedre Romerike og Groruddalen, nytt signal- og sikringsanlegg og mer penger til buss, trikk og sykkel.

Nødvendige grep

2016 ble det første året flere reiste med kollektivt enn med bil i Oslo. I Oslo-budsjettet for 2017 økes kollektivbevilgningene med mer enn de siste fem årene til sammen, og alt ligger til rette for at veksten i antall kollektivreisende kan bli enda høyere i år.

De Grønne satser stort på miljøvennlige reiser. Likevel har vi ikke tid til å vente på at kollektivtilbudet alene skal utkonkurrere privatbilen.

En rapport utarbeidet for Oslopakke 3-sekretariatet viser at det trengs supplerende tiltak utover kollektivsatsingen for å redusere biltrafikken til et forsvarlig nivå. Det er derfor tiltak som bompenger, dieselforbud og fjerning av parkeringsplasser er nødvendige grep.

Ikke symbolpolitikk

Politikerne må på den ene siden legge til rette for at folk kan ta miljøvennlige valg, og på den andre siden gjøre det mindre attraktivt å velge det som forurenser.

Som FpU også påpeker, står veitrafikken for en fjerdedel av Norges klimagassutslipp. Det er mye.

I dag er Oslo en av de eneste byene i verden med klimamål i tråd med Paris-avtalen - med en plan for hvordan vi skal nå dem. Omstilling kan gjøre vondt.

Men å lytte til forskningen er ikke symbolpolitikk.


  1. Les også

    Ola Berg Edseth: Miljøfanatikere svartmaler dagens situasjon


Les mer om

  1. Kollektivtransport
  2. Omstilling
  3. Oslo

Relevante artikler

  1. SID

    Oslo, det er bra å være ung. Oslo, det verste i livet er å være ung

  2. SID

    Miljøfanatikere svartmaler dagens situasjon | Ola Berg Edseth

  3. SID

    Gutt (14): Jeg vet at mange egentlig ikke er homofober, men det kan virke slik

  4. SID

    Hvordan er egentlig ungdom i Oslo? Dette sier tallene.

  5. SID

    Oslo-gutt (14): Vil jeg ha råd til å bo i Oslo når jeg blir voksen?

  6. SID

    Ung i Oslo: «Jeg er et vandrende lys» - dikt