SiD

Trenger vi egentlig anmerkninger? | Kristoffer Børke Sætaberget

  •  Kristoffer Børke Sætaberget (14)
    Kristoffer Børke Sætaberget (14)

Foto: Berit Roald / NTB Scanpix

Anmerkninger skal brukes til å gi veiledning. Dessverre oppfattes de heller som en straffemetode.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Anmerkninger er en metode lærere kan bruke for å notere negative hendelser rundt en elev. For eksempel om de kommer for sent eller har negativ adferd.

Det er likevel mange lærere som heller bruker anmerkningene som et maktverktøy for å kunne kontrollere elevene sine.

Ifølge Barneombudet skal anmerkninger brukes til å gi elever veiledning og hjelpe dem med å gjøre gode valg. Dessverre oppfattes det ikke alltid sånn av elevene, men heller som en straffemetode som gjør dem sinte og irriterte. Dette kan også gjøre lærer-elev-relasjonen dårligere og fjerne grunnlaget for læring.

I en undersøkelse gjort ved fire videregående skoler i Rogaland hvor de fjernet anmerkninger, sier 70 prosent av elevene at de føler de har fått bedre forståelse for reglene.

Men en prosess med å fjerne anmerkninger kan likevel ikke gjøres på en god måte uten at lærerne blir inkludert. Føler de seg inkludert, føler de også at de ikke mister kontroll.

Foto: Privat

Selv kjenner jeg til tilfeller der elevene ikke får se eller få vite om anmerkningene sine. Da har de null kontroll på hvordan de ligger an, og gruer seg til utviklingssamtale. Anmerkninger er egentlig ment som veiledning, men man lærer jo ingenting hvis man ikke får vite at man får anmerkning.

Så anmerkninger er vel ikke nødvendig? Trenger vi noe som bare gjør oss usikre?


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.

Les mer om

  1. Skole
  2. Skole og utdanning

Relevante artikler

  1. SID

    Mange elever opplever at lærere ikke bare vurderer dem etter hva de presterer faglig

  2. SID

    Digitale klasserom gir oss den friheten vi fortjener

  3. SID

    Hvorfor mangler så mange unge respekt?

  4. SID

    Vi med nedsatt funksjonsevne blir veiledet til å sikte lavere

  5. SID

    Jeg vil ikke nekte lærerne å gi lekser

  6. SID

    Jeg elsker ikke skolen, men du gir meg ikke opp. Derfor har jeg bare én ting å si.