SiD

Kreative fag er fristed for mange elever. Det hadde vært synd om de forsvant. | Josefine Oudmayer Simensen

  • Josefine Oudmayer Simensen (18), fylkesstyremedlem i Elevorganisasjonen i Akershus
Musikk og kunst og håndverk handler blant annet om å lage rom for alle elever og at alle skal føle mestring, skriver Josefine Oudmayer Simensen (18).

Si ;D-innlegg: Jeg har aldri vært flink til å synge, men musikktimene ga meg noe likevel.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

14. januar skrev Noor Skarshaug i Si ;D at musikk og kunst og håndverk er fag som bør ut av skolen til fordel for flere timer i basisfag. Dette er vi i Elevorganisasjonen i Akershus sterkt uenige i.

Jeg forstår at disse fagene kan føles håpløse. Jeg husker selv at kunst og håndverk var et fag jeg ikke skjønte poenget med. Som en elev som er mer glad i teori enn i praksis, opplevde jeg timene som totalt bortkastet.

Likevel var det elever i klassen min som strålte mye mer i dette faget enn de gjorde i andre fag.

Les også

Du kan lese innlegget fra Noor Skarshaug her: Musikk og kunst og håndverk er bortkastet tid for elevene

Jeg, som aldri har vært glad i hverken å snekre eller sy, skjønte ikke deres begeistring. Nå ser jeg at dette faget hjalp dem med å bli sikre på hvilken linje de skulle gå på videregående.

Et fristed for mange

Skarshaug kritiserer også musikkfaget. Hun skriver at timene ofte går til å se på YouTube. Det tror jeg på. Musikk er et fag som ofte nedprioriteres, men det betyr ikke at det ikke er viktig.

Her kan elever som ellers ikke er så faglig sterke, vise hva de er gode for

Dette faget er for mange et fristed. Her kan elever som ellers ikke er så faglig sterke, vise hva de er gode for. Det er viktig, det!

Kanskje innholdet i fagene burde endres og fagene prioriteres. Tenk så bra det kunne vært! Gjør man undervisningen mer virkelighetsnær, vil nok mange flere få utbytte av kunst og håndverk. Prioriterer man musikkfaget skikkelig, trenger man ikke bruke timene på YouTube.

Setter man fokus på mestring og prosjekter, vil ikke disse timene føles som bortkastet tid lenger.

Det handler om mestring

For oss i Elevorganisasjonen i Akershus handler det ikke om kultur og tradisjoner. Det handler om å lage rom for alle elever, og at alle skal føle mestring. Fagene kunst og håndverk og musikk får elever til å oppdage sine ferdigheter og hjelper til med å finne ut av i hvilken retning man skal gå.

Om noen måneder er jeg ferdig på videregående. Når jeg ser tilbake på min tid i skolen, er det ingen fag jeg ville vært foruten.

Selv jeg, tidenes største kløne uten estetisk sans, fikk noe ut av kunst og håndverk – selv om det jeg lagde som regel havnet i søppelet. Jeg har aldri vært flink til å synge, men musikktimene ga meg noe likevel.

Det er ingenting i veien for at man både kan styrke undervisningen i basisfag og beholde kunst og håndverk og musikk. Det vil være veldig synd for mange om disse fagene faller helt ut av skolen.


Mer om temaet?

Les også

  1. Norske foreldre vil at barna skal bli kreative, men er lite opptatt av hardt arbeid.

  2. Ganske nylig kom det nye PISA-tall, som viser hvor godt norske 15-åringer gjør det på skolen. Nå klatrer vi på rangeringen.

  3. Men alt er ikke rosenrødt: Det mest skremmende funnet i PISA-rapporten handler ikke om matematikk, lesing eller naturfag, skriver Helene Skjeggestad

Klassisk

Nyhetsbrev Annenhver uke deler Maren Ørstavik anmeldelser, tips og nyheter fra den klassiske musikkens verden, både i inn- og utland.

Les mer om

  1. Undervisning
  2. Musikk
  3. Skole