En umulig matteeksamen knuste norsklærerdrømmen min

  • Kvinne (20)
Det er viktig å heve kunnskapsnivået blant Norges lærere, skriver kvinne (20).

Si ;D-innlegg: Kjære Torbjørn Røe Isaksen. Kjære folkevalgte. Denne er til dere.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Nå skulle jeg egentlig blitt student. Jeg skulle ha vandret rundt på et nytt og spennende campus med fremtiden ved mine fingerspisser.

Jeg skulle ha formet nye vennskap som jeg skulle hatt livet ut.

Jeg skulle ha tatt et dypdykk i akademia og blitt en liten forandring for samfunnet.

Men for en uke siden endret dette seg brått.

Vi har alle hatt en dårlig lærer

Kjære Torbjørn Røe Isaksen. Tidligere i år bestemte du og ditt departement å heve kunnskapsnivået blant Norges lærere. Det er et fantastisk vedtak alle er enige i at den norske skole trenger.

Alle har hatt en lærer som aldri burde vært lærer, eller hatt den eleven i klassen som alltid måtte dekke inn lærerens kunnskapshull.

De nye kravene for å bli lærer var karakteren 3 i norsk og 4 i matte, noe ditt departement mener er et generelt kunnskapsnivå man må ha – uavhengig av hvilken lærertype du skal bli.

Godt forkurs, umulig eksamen

Det ble tilbudt et forkurs i sommer som strakte seg over fire uker. Flere ble skeptiske til om det var mulig å heve nivået en hel karakter bare over en kort måned, men det ble gjennomført.

Universitetene og høyskolene gjorde en fantastisk innsats. De flinke forelesere, nettstudier, oppgaveløsning, ja, listen er lang over goder. Studentene fikk en selvtillit om at dette skulle gå, og alle begynte å planlegge høsten sin med lærerstudier som hovedfokus.

Kun én uke før skolestart og flytting, og uten en plan B forsvant skoleplassen og drømmen.

Eksamensdagen kom, vi åpnet oppgavene og så at dette ikke kom til å gå. Jeg jobbet fra første sekund til vi måtte levere inn, men jeg fikk ikke gjennomført alle oppgavene på grunn av tidsmangel.

Oppgavene var ikke utrolig vanskelige, men mengden var så omfattende at vi fikk ikke tid til å tenke.

  • Det finnes håp for de som vil bli lærere, men som ikke har 4 i matte: Her er bakveien.

75,5 prosent strøk

I en hel uke ventet vi i uvitenhet på hvordan dette gikk, frem til sms-en fra Samordna Opptak tikket inn en mandag kveld: «Ikke bestått».

Dette var beskjeden 75,5 prosent av alle som tok eksamenen fikk denne grusomme kvelden.

Tårer ble felt, hodepine og vonde drømmer snek seg inn i sene nattetimer.

Kun én uke før skolestart og flytting, og uten en plan B, forsvant skoleplassen og drømmen. Elever med høyt snitt og smarte hoder får kjenne på den grusomme følelsen av ubrukelighet – «Ikke bestått». Vonde ord som skjærer seg inn i selvtilliten som en pil.

Etter mange år med hardt arbeid skal elever med gode karakterer straffes for at de ikke er sterke i alle fag.

Er dette mangel på kunnskap?

Så, kjære Torbjørn Røe Isaksen: Var dette planen? Hvordan kan du mene at dette er mangel på kunnskap hos norske studenter når hele 75,5 % ikke klarer kravet for karakteren 4.

Unge lovende norsklærere skal straffes for at de ikke er sterke i alle fag.

Unge lovende norsklærere skal straffes for at de ikke er sterke i alle fag

De skal ikke engang undervise i matte, men kommer kanskje borti det på et tidspunkt i sin karrière. De skal straffes for en uheldig og lang eksamen.

Motiverte lærerstudenter skal få sin flamme og iver slukket av et system som tydeligvis ikke fungerer.

Det er på tide å stikke fingeren i jorden. Denne metoden vil ikke heve kunnskapsnivået. Etter min mening vil den gjøre det motsatte.


Mange reagerer sterkt på nye krav til lærerstudenter. Her kan du lese flere meninger:


Har du fått med deg Si ;D-podkasten?

Nå står Kvinne (20) i innlegget over uten en Plan B. Å ikke vite hva man skal gjøre med livet sitt er ett av mange problemer vi støter på i oppveksten. I siste episode av podkasten vår går vi gjennom ungdommens tidslinje – på knappe 20 minutter.

Hør episoden her!