SiD

Her er et godt alternativ til kjøpehysteriet på Black Friday

Si;D-innlegg: Kristine Svendsen Buskum (21) inviterer deg til den nye merkedagen: «Buy Nothing Day»

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Black Friday er dagen som bringer er uendelig med kø, kaos og stress i alle retninger.

Black Friday kommer opprinnelig fra USA. De aller fleste har fri denne dagen, fordi det er dagen etter Thanksgiving.

Dagen blir brukt til å gjøre unna julehandelen. Men det utviklet seg fort til at de kjente og store butikkjedene satte ned prisene på kjente merker og varer.

Med det kom kaoset.

Zombiefest på kjøpesenteret

Folk løper, knuffer og skriker for å komme først frem for å sikre seg den billigste flatskjermen, spillkonsollen eller smart-telefonen, som de til og med kanskje ikke har bruk for.

Kristine Svendsen Buskum (21) har laget en ny merkedag: «Buy Nothing Day»

Denne dagen handler mer om å kjøpe fordi det er på tilbud, enn at man trenger det.

Shoppestopp er en av trendene i 2015. Her inviterer Maria Skage El-Yousef (17) deg til å bli med:

Les også

Jeg skal ikke shoppe i 2015. Blir du med?

Samtidig som Black Friday invaderer Norge, har privatforbruket vårt gått ned:

Les også

Forskerne forstår ikke hvorfor

Jeg liker å sammenligne Black Friday med TV-serien The Walking Dead . Mennesker som deltar på Black Friday oppfører seg som noen sultne zombier:

«MÅÅ HA DEN TINGEN! TING, TING MÅ KJØPE TINGEN!»

Det skal sies at i Norge er det ikke like ille som i USA, Storbritannia eller Canada, men Black Friday er fremdeles et problem.

Det er et problem for butikkmedarbeidere.

Det er et problem for vår adferden til mennesker.

Og det er et problem for klimaet. Black Friday er med på å øke forbruket og forsøplingen.

Slik kan det se ut på Black Friday i USA. Artikkelen fortsetter under videoen:

«Buy Nothing Day»

Derfor oppfordrer jeg folk til å heller støtte «Buy Nothing Day», samme dag som Black Friday.

En dag hvor man ikke kjøper noe. En dag hvor man kan sitte hjemme å slappe av med en god bok eller serie.

En dag hvor du viser motstand mot Black Friday.

En dag hvor du protesterer mot overforbruket i dagens samfunn.


Lider vi av overforbruk? Her kan du lese mer om temaet:

Å redusere forbruket i den vestlige verden, behøver ikke å gå utover livskvaliteten, skriver Ingrid Christine Røgenes (15):

Les også

Veien til en grønnere fremtid

Vi er omringet av urealistiske forventninger når vi går inn i en klesbutikk:

Les også

Hvor er gjennomsnittsmodellen?

Er shopping veien til lykke? Les innlegget til Trine Lise (18):

Les også

Shopping-mania

Følg Aftenposten Si;D påFacebook, Twitter og Snapchat (aft.sid)

PS! Aftenposten vant Gullruten for dokumentarserien «Sweatshop», som så nærmere på hvordan klærne våre blir laget. Nå kommer det en ny sesong!

Kristine Svendsen Buskum (21) har laget en ny merkedag: «Buy Nothing Day»

Kristine Svendsen Buskum (21)