SiD

Skolen burde tilpasses elevene, ikke omvendt

  • Helene Honningsvåg Formo (15), medlem i Ålesund Unge Høyre

Elevene med best karakter blir ikke utfordret, og kjeder seg. De med dårligere karakterer går fra timen som store spørsmålstegn, skriver Helene Honningsvåg Formo (14) i Ålesund Unge Høyre Foto: NTB Scanpix/designelements / Shutterstock

Si ;D-innlegg: Derfor vil jeg ha fritt nivåvalg i skolen.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Dagens skolesystem er i for stor grad basert på en gjennomsnittselev som ikke eksisterer. Det kan nesten virke som om skolen er mer opptatt av at eleven skal tilpasse seg til skolen enn at opplæringen skal tilpasses til elevene. Men alle elever i skolen er ulike.

Vi har ulike ferdigheter og vi lærer på forskjellige måter. Til tross for dette blir vi satt i det samme klasserommet med en forventning om at vi lærer like fort som eleven som sitter ved siden av oss. Slik er det ikke.

Noen kjeder seg, andre skjønner ingenting

I min klasse er nivået ganske delt. Mange har de tre høyeste karakterene og synes pensumet er for lett. De får ikke utfordringer og kjeder seg på skolen. Men de fleste av elevene har lavere karakterer, og går ofte fra timen som et stort spørsmålstegn. Det skyldes nok både at nivået på undervisningen er for høyt og at undervisningsformen er for lite tilpasset den enkelte elev.

Vi har ulike ferdigheter og lærer på forskjellige måter.

Lærerne vil være der for alle

Manglende utbytte av undervisningen er høyst problematisk, og burde bekymre lærerne. Lærerne vil være der for alle, og ønsker selvfølgelig en klasse med best mulig resultat. Men lærerne må også legge opp undervisningen slik at den blir best mulig for alle elevene. Rettere sagt, legge seg på et gjennomsnittlig nivå. Hvorfor gjør man ikke noe med det?

Løsningen er fritt nivåvalg

For at alle elever skal få muligheten til å gjøre det best mulig på skolen, bør undervisningen bli mer tilrettelagt til den enkelte elev. Dette kan gjøres ved å åpne for fritt nivåvalg i skolen. Det betyr at vi som elever selv får velge hvilket nivå vi ønsker i de ulike fagene. Fritt nivåvalg gjør at både de svake, gjennomsnittlige og flinkeste elevene får utbytte av undervisningen og muligheten til å utvikle seg.


I skoledebatten har et annet tema dominert i det siste – det er sjelden vi ser like mye engasjement som det vi så rundt fraværsgrensen!

Her kan du lese mer om forslaget som førte til elevstreik:

Les også

  1. Ikke flertall for omstridt fraværsgrense

  2. Hurra! Det ble ikke noe av fraværsgrensen. Nå kan jeg skulke et år til!

  3. Skulket skolen for å protestere mot nye fraværsregler

  4. Feil å oppfordre til fravær | Torbjørn Røe Isaksen


Sjekk Si ;D-podkasten!

Er videregående virkelig så ille?

Eller er dagens unge bare en gjeng med sutrepaver? Lederen i Sosialistisk Ungdom ønsker å innføre opptaksprøver og intervjuer, i stedet for bare karakterer når man søker høyere utdanning. Er det så lurt? De andre i panelet er skeptiske.

Hør den med ett klikk her:

Les mer om

  1. Skole
  2. Skole og utdanning
  3. Fridtjof Nansen