SiD

Fra negativt til positivt press

Debatten om prestasjonspresset er feil. Kun det negative rundt det å ville prestere blir belyst.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.
Hele poenget mitt er at det går an å vri prestasjonspress fra å være negativt til å være positivt. En kan ha mye å gjøre selv om en så godt som ikke stresser, en må bare velge de riktige tingene, skriver Ingrid Christine (15).

Dette er tredjeplassen i skrivekonkurransen Si ;D arrangerer i samarbeid med Mental Helse.

I det siste har det vært mye fokus på det økende prestasjonspresset på dagens ungdom. I all hovedsak har artikler og dokumentarer vært negativt rettet til dette og belyser dermed saken kun fra den ene siden.

Hva er mine sterkeste sider?

Det er ikke til å stikke under en stol at jeg selv har slitt med psykiske problemer og sykdom i de foregående årene. Jeg kom inn i dem uten at det hadde noe videre med prestasjonspresset å gjøre, men på den annen side kom jeg ut av dem ved å bruke prestasjonspresset til å oppleve ny mestring.

Jeg husker jeg tenkte over hva mine sterkeste sider er, og tenkte at hvorfor ikke bruke dem til å gjøre noe bra, ikke bare sitte for meg selv?

Jeg meldte meg inn i en organisasjon, der jeg fikk nye venner og en ny sosial arena. På samme tidspunkt startet jeg forsiktig opp med trening igjen, da jeg alltid har likt å være i fysisk aktivitet. Etter dette, diverse starten av 2013, har det ballet på seg, og i dag bruker jeg mine sterke sider til blant annet trening, politikk, frivillig arbeid og blogg.

Les vinnerbidraget:

Les også

Jeg blir aldri bra nok

Det viktige mener jeg er at det en vil prestere på, er ting en selv vil, ikke bare noe som alle andre sier at du må gjøre. Jeg har mye å gjøre, men dette er ting jeg fyller timeplanen med fordi jeg får utrolig mye igjen for det.

Finn din egen balanse

Hverdagen kan selvsagt bli svært hektisk til tider, og da må en huske på å sette av tid der en kan slappe helt av. Det trenger ikke være så lenge av gangen, men for eksempel et kvarter på en kaffebar mellom trening og politisk møte gjør underverker for meg.

Les andreplassen:

Les også

Maskineri-samfunnet

Når hverdagen blir hektisk, er en nødt til å finne sin egen balanse mellom hva som er en ok mengde aktiviteter, og hva som blir for mye.

Da jeg lærte meg hvordan min balanse fungerte, ble det mye lettere å fordele «ja» og «nei» på ulike aktiviteter jeg kunne velge.

En annen ting er at dagene kan gå hektisk for seg uten alt stresset; gjør en ting en selv vil gjøre og føler er viktig, fører det til mindre stress enn hvis en kun må gjøre ting andre legger opp til.

Gi deg selv belønninger

Noen ting må gjøres uten at en har særlig lyst, som for eksempel å øve til prøver på skolen. For å dempe stressnivået i forbindelse med ting som bare må bli gjort, kan det være lurt å unne seg noe etter at en har krysset av for å ha gjort det. Unn deg selv en kopp kakao, gå ut med venner, se en film eller noe annet du liker å gjøre.

Noen ting må gjøres uten at en har særlig lyst

Greia er å få kontroll over hva som må gjøres, hva du kan velge å gjøre i tillegg og når du skal ta deg helt fri. For å finne sin egen balanse er det viktig å akseptere at døgnet har 24 timer, og at en må gjøre sitt beste for å få til mest mulig.

Du trenger ikke å nå opp til alle idealer for å lykkes i verden, men du kan gjøre ditt aller beste for å oppleve at du mestrer en hel del i livet ditt.

Idealer er positivt

Hele poenget mitt er at det går an å vri prestasjonspress fra å være negativt til å være positivt. En kan ha mye å gjøre selv om en så godt som ikke stresser, en må bare velge de riktige tingene. I det siste har avisene vært preget av «opprøret mot det perfekte», men svært få snakker om idealer som en positiv ting.

Så lenge du ikke lar et ideal «sluke» deg opp, mener jeg at det er flott å ha mål å jobbe mot. Motivasjon kommer til syvende og sist av at en streber mot noe som er verdt å jobbe for.

Les også:

  1. plass:
  1. plass:

Kamilla A. Willix, om verdensdagen for psykisk helse:

Les også

Årets viktigste dag?

Beatriz Rivera om ungdom og psykisk helse:

Les også

Det er på tide å handle

Ingrid Christine Røgenes (15)