SiD

Vi er de skamløse arabiske jentene, og vår tid begynner nå | Nancy Herz

  • Nancy Herz

Vi ser stadig flere jenter fra minoritetsmiljøer som står opp og trosser våre «egne», skriver Nancy Herz (20). Vincent

Si ;D-innlegg: Vi er ikke et konsept. Vi er vår egen person, og vi krever å bli tatt på alvor: Både på norsk og på morsmålet vårt.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

«Hun eier ikke skam», var svaret jeg fikk, da jeg for to år siden spurte en bokhandler i Beirut om den libanesiske forfatteren Joumana Haddads siste bok.

Jeg husker kommentaren fordi hun er et forbilde, som gjennom sitt engasjement har løftet takhøyden for ytringsfrihet og kvinnerettigheter i den arabiske verden ved for eksempel å publisere et erotisk magasin på arabisk.

Dette har ikke bare har gjort henne upopulær, men også ført til at hun er blitt truet, utstøtt og stemplet som én av de mest forhatte kvinnene i den arabiske verden.

Ingenting å skamme seg over

Arabisk for meg er først og fremst språket mye favorittmusikken min er på. Det er også morsmålet mitt og språket Koranen er skrevet på.

Det er et gudsfiksert språk, og som tidligere muslim, nå ateist, sliter jeg med å finne gode, hverdagslige arabiske ord som uttrykker håp, tro og takknemlighet uten å inneholde ordet «Allah».

Å vite at det finnes noen som bruker et slikt gudsfiksert språk til å skrive om lyster, kropp og identitet, er derfor veldig forførende.

Selvsagt eier ikke Haddad skam! Hun har nemlig ingenting å skamme seg over.

Trosser fordommer og hat

Jeg leste nylig et intervju med Faten Mahdi Al-Hussaini i A-magasinet. Faten forteller om utfrysing fra det muslimske miljøet, og at hun både skjelles ut og spyttes på.

Ikke på grunn av meningene sine, men på grunn av at hun som jente, bruker stemmen sin og er en synlig deltager i den offentlige debatten, og fordi hun håndhilser på menn.

Slik idioti skyver bra damer (og menn) ut av samfunnsdebatten.

Vi ser stadig flere jenter fra minoritetsmiljøer som står opp og trosser våre «egne»

To år etter episoden i Beirut vil jeg slå et slag for den skamløse arabiske/muslimske minoritetsjenta. Som til tross for fordommer, hat, trusler og fysisk vold trosser samfunnet rundt seg og bryter grenser.

Jenta som ikke lar seg begrense av konsepter som skam, ære og fordommer – og vår tid er nå.

Fathia Mahmoud (23) skriver om samme tematikk:

Les også

Kjære innvandrerjente: Det finnes ingen ære. Det er noe som er oppfunnet for å kontrollere deg.

Flere står opp mot sine «egne»

Vi ser stadig flere jenter fra minoritetsmiljøer som står opp og trosser våre «egne». Som sier fra når råtne imamer får bli i moskeer, og når lovene i våre foreldres land undertrykker kvinner og bryter menneskerettighetene.

Jenter som ikke lenger vil la seg undertrykkes av ideen om den perfekte, arabiske jenta.

Det er på tide å bli hørt når vi forklarer at friheten til å bruke miniskjørt i Beirut, men ikke til å tenke fritt, ikke er ekte frihet – men en illusjon og en bilde av samfunnet vi lever i.

Vi er skamløse arabiske jenter, enten vi går i miniskjørt, hijab, bukse, skjørt, burka eller nakne

Vi er skamløse arabiske jenter, enten vi går i miniskjørt, hijab, bukse, skjørt, burka eller nakne. Vi er ikke et konsept.

Vi er vår egen person, og vi krever å bli tatt på alvor: Både på norsk og på morsmålet vårt.

Lest denne?

Les også

Fembarnsmoren Kafiya Ali Hassan (43) fra Somalia er Sylvi Listhaugs drømmeinnvandrer

De tause burde skamme seg

Hvis jeg skriver et følelsesladd innlegg om ukultur i det muslimske miljøet, og det du legger merke til er at jeg bruker ordet «faen», så har du ikke forstått det.

Hvis jeg skriver om diskriminering i Norge, og det du legger merke til er at jeg har en hijab på hodet, så har du ikke skjønt ideen om like rettigheter for alle.

Hvis jeg sier jeg er ateist og tidligere muslim, og du reagerer på at jeg skriver om det offentlig, så er du en del av problemet.

Hvis det er noen som burde skamme seg, så er det menneskene som takket være sine sneversynte holdninger, dømmer homofile, støtter blasfemilovgivning og mordere, og som lar råtne imamer bli i sine posisjoner.

De som burde skamme seg er den tause majoriteten

De som burde skamme seg er dem som ser hvordan ekstremistene fanger de mest sårbare ungdommene som ikke hører hjemme noe sted, men ikke innser at de selv har skyld i å sette ungdommer i en slik posisjon.

De som burde skamme seg er den tause majoriteten, og de som ved hjelp av hverdagssladder og fordømmelse prøver å holde oss nede.

Vi er frihetsforkjempere

Debattanten Sofia Nesrin Srour oppsummerer det hele godt i et Facebook-innlegg publisert 16. april:

«Sosial kontroll, den forbanna æreskulturen, skammen de vil skylle over oss i bølger ... F**K moralen de bruker mot oss, de sosiale normene de setter for oss kun fordi vi er født jenter, og nei – jeg eier ikke DIN skam!».

Vi er frihetsforkjempere, arbeidere, aktivister, husmødre, skribenter, tenkere, kunstnere, studenter, ledere.

Vi er den skamløse arabiske jenta, og skamløshetens tid begynner nå.

Les også

Denne må du lese! Iqra Mahboob (18): Det brenner i våre moskeer. Og brannen er forårsaket av ingen andre enn oss selv


Likte du dette innlegget? Da anbefaler vi deg å lese dette:

Les også

Her kan du lese intervjuet med Faten Mahdi Al-Hussain: Når jeg skal be, stikker jeg heller i kirken. Der er det ingen som spytter på meg.

Les også

Muslimske Sofia Nesrine Srour: Jeg er lei av alle muslimer som spiller offerrollen . Hvor er handlingskraften vår?


Podkast: Feminist i hijab

Tre unge jenter diskuterer kvinnedagen. Sofia Nesrine Srour (21) er troende muslim og feminist — i hijab. Ikke alle mener det lar seg kombinere. Dessuten utfordrer vi gjestene i ulike paroletekster og spør: Hadde du stilt deg bak denne?

Hør den med ett klikk her:


Vi anbefaler også disse debattinnleggene:

Sven Henriksen om kaffeslabberas-rasismen:

Les også

Rasismen som drysser ned over småkaker og broderte duker er farlig. Den virker så uskyldig

Kristin Nesse Thue fikk mange reaksjoner på dette innlegget:

Les også

«De jublet da jeg kritiserte norske menns trakassering, men jeg blir lynsjet når jeg kritiserer ikke-norske menn som trakasserer»

Sambandet-gitarist Skjalg Mikalsen Raaen:

Les også

Kjære alle som har bredt nedslagsfelt på «fjesboka»: La ikke lenger de som vil flyktningene vondt få tale uten motstand

Frivillige Kristina Quintanos åpne brev til innvandringsminister Sylvi Listhaug:

Les også

Jeg klamrer meg fast til et stjålet WiFi. Det er en krig der ute, og noen må fortelle verden hva som skjer


Hvordan er det å være ung jøde i dag?

Rachel Mizrachi (20) og Yuval Regev (19) deler sine erfaringer. Mizrachi turte aldri å fortelle lærerne om jødehetsen hun opplevde på skolen. Hun var redd for offerrollen. Hør episoden her:

Du kan også abonnere på podkasten i iTunes eller søke på Si ;D i din podkast-app.

Les mer om

  1. Mest leste Si ;D-innlegg 2016
  2. Islam
  3. Likestilling
  4. Feminisme
  5. Kvinner
  6. Skam og ære

Mest leste Si ;D-innlegg 2016

  1. SID

    Jeg er 16 år og sprøytenarkoman. Men kan du se hvor flink jeg er?

  2. SID

    Jeg glemmer aldri meldingen jeg fikk av pappa da jeg kom ut av skapet

  3. SID

    Butikkansatte Tobias Lund (20): Arrogansen til kunder fra de «øvre samfunnslag» overrasker meg stadig

  4. SID

    Noe av det hyppigste jeg hører når jeg sitter i kassa, er: «Nei, dette gidder jeg faktisk ikke å stå i kø for!»

  5. SID

    «Siden du er mørk, må du være muslim». Nei, det er faktisk ikke sånn det er!

  6. SID

    Mitt valg av klær er personlig. Hvorfor irriterer det deg?