SiD

Årets eksamensoppgave sjokkerte meg | Georg Devendra Apenes

  • Georg Devendra Apenes (15)

Hvorfor velger Utdanningsdirektoratet å gi oss en så vanskelig oppgave på en så avgjørende eksamen? spør Georg Devendra Apenes (15). Foto: Privat

Si ;D-innlegg: Det virker som om Utdanningsdirektorater er mer opptatt av å sette elevens fremtid på spill enn faktisk å hjelpe oss.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Forrige uke var dagen endelig kommet.

Det var eksamen, og resultatet er en karakter som skal stå helt alene på vitnemålet vi får etter endt grunnskole. Jeg hadde eksamen i norsk hovedmål skriftlig og ble sjokkert over en av oppgavene jeg fikk.

Slik lød oppgaveteksten:

Velg tre av de fem ordene/uttrykkene i punktlistene under, alle hentet fra diktet "Sykkelstyret".

Skriv en sammenhengende tekst der du kommenterer de tre ordene/uttrykkene. I svaret ditt skal du vise kunnskap om språk og grammatikk.

– Et sykkelstyre
– Søndagsblådress
– Modige
– Hennes hånd
– Later

Bruk "Ord om ord" som overskrift.

Foto: Privat

Demotivert

Det tok ikke lang tid før jeg satt der helt fortapt, fortvilet og sint på Utdanningsdirektoratet. Oppgaven var vanskelig formulert, og den ga lite mening.

Jeg ble rett og slett demotivert.

I ettertid har jeg innsett at jeg mest sannsynlig ikke svarte på det oppgaven spurte om.

Hvorfor velger Utdanningsdirektoratet å gi oss en så vanskelig oppgave på en avgjørende eksamen?

Jeg er med på tankegangen om at eksamen skal være vanskelig, men når faglærere jeg selv har pratet med, sier de ville fått middels karakter på oppgaven, er det noe som skurrer.

I ettertid har jeg innsett at jeg mest sannsynlig ikke svarte på det oppgaven spurte om

Det må være en feil, men hvem har utført feilen? Er det lærerplanen, årsplaner eller Utdanningsdirektoratet selv? Jeg konkluderer med at det er sistnevntes feil.

Mappevurdering best løsning

Det er ikke første gangen Utdanningsdirektoratet har disket opp med en eksamen som flere ikke forstår. Det skjedde så sent som i fjor.

Det virker som om Utdanningsdirektoratet er mer opptatt av å sette elevenes fremtid på spill enn faktisk å hjelpe oss.

De burde ha gitt oss en mer motiverende eksamen i faget.

Årets eksamen på 10. trinn er nok et bevis på at mappevurdering er den beste løsningen.

Les også

Utdanningsdirektoratet svarer: Eksamen skal ikke sjokkere


Vi anbefaler også:

  1. Les også

    Stor oversikt: Skoleoppgavene som har skapt storm

  2. Les også

    Norskeksamen i fjor: Lærere fortviler over årets norskeksamen: Provoserte og sinte på elevenes vegne

  3. Les også

    Slik lykkes du på eksamen


Les mer om

  1. Eksamen
  2. Utdanningsdirektoratet
  3. Ungdom

Relevante artikler

  1. SID

    Fremtiden bør ikke bli ødelagt om du blir dumpet dagen før eksamen | Ole Fotland

  2. SID

    Nå som eksamen er avlyst, har vi en gyllen mulighet

  3. NORGE

    Krever at elever må få annullert eksamen etter rot med oppgavetekster

  4. SID

    Årets avlyste eksamener går utover fjorårets avgangselever

  5. NORGE

    Vi har analysert 200.000 eksamensbesvarelser: – Her er det mange elever som får feil karakter

  6. SID

    Disse ungdommene engasjerte Aftenposten-leserne mest i 2017!