SiD

Disse er best på å få ungdom til å føle seg verst | Mina Vinje

  • Mina Vinje (22)
    Leder, Press - Redd Barna Ungdom

Hvis reklame- og mediebransjen nekter å ta det ansvaret de har, så må politikerne på banen, skriver Mina Vinje (22), leder av Press – Redd Barna Ungdom. Privat

Bedrifter bør ikke få tjene seg rike på at unge har dårlig selvbilde.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Denne uken slapp vi i Press – Redd Barna Ungdom de nominerte kandidatene til årets Gullbarbie. Dette er en pris til dem som er best på å få unge til å føle seg verst. Premien er en gullakkert barbiedukke og en streng beskjed fra tusenvis av unge om å skjerpe seg kraftig.

For ti år siden delte vi ut den første Gullbarbien fordi vi var lei av at reklame- og mediebransjen utnyttet barn og unge for å selge sine produkter.

Mye har endret seg de siste ti årene, men Gullbarbie er fortsatt en pris som fokuserer på et svært alvorlig problem.

Det er ikke greit å utnytte noens usikkerhet

Det er stadig flere barn og ungdommer som rapporterer om at de sliter med symptomer på dårlig psykisk helse. Angst, depresjon og moderate fysiske og mentale plager har vist seg å ofte ha en sammenheng med stress og press.

En type press vi unge utsettes for i dag er kroppspress. Uansett om vi sitter på bussen, går på et kjøpesenter eller tar opp telefonen for å sjekke noe, så ser vi «perfekte» mennesker.

Gullbarbie er ikke en pris med mål om å nødvendigvis stoppe all reklame, men vi mener at når noen tjener store penger på å bruke unødvendig seksualisering, gamle kjønnsroller og ekstremt ensidige idealer, da må noen reagere.

Det som skjer når vi stadig ser seksualisering, ensidighet og uoppnåelige idealer rundt oss, er at vi begynner å tenke at det er vår egen feil at vi ikke ser ut som reklamen. Og at en løsning kanskje er å kjøpe et produkt som kan bringe oss nærmere det perfekte.

Hvorfor ikke bloggere som Sophie Elise?

Årets nominerte til Gullbarbie er blogg.no, Facetune og Dagbladet. De siste dagene har mange kontaktet meg og spurt hvorfor ikke Sophie Elise AS er nominert. Bloggen fikk veldig mange nominasjoner, men kom ikke til finalen.

Mina Vinje (22), leder i Press. Privat

Grunnen er egentlig ganske enkel: Vi vil endre et system som er større enn én enkelt blogger. Grunnen til at Sophie Elise har kunnet legge ut sponsede innlegg med rabattkoder på lymfedrenasje, eller at andre bloggere kan legge ut tilbud på fillers, tannbleking og andre produkter som endrer utseendet, er at det ifølge blogg.no er helt greit.

Det var også en rekke andre bloggere som fikk nominasjoner, og dette viser at det er et strukturelt problem. Hvis blogg.no endrer sine retningslinjer, så vil man kunne fjerne denne typen reklame fra alle bloggeres sider. Det synes vi er mye bedre enn å nominere én blogg.

Ikke bare bedriftenes ansvar

Med Gullbarbie understreker vi på at bedrifter ikke bør få tjene seg rike på at unge har dårlig selvbilde eller får dårligere psykisk helse. Men det er ikke bare bedriftene alene som har et ansvar.

Hvis reklame- og mediebransjen nekter å ta det ansvaret de har, så må politikerne på banen. Vi trenger å endre markedsføringsloven slik at barn blir bedre beskyttet mot skadelig informasjon og innhold som oppfordrer oss til å endre på vårt eget utseende.

De siste årene har det blitt gjort mye bra for barns psykiske helse, men vi kommer ikke i mål med mindre vi gjennomfører større endringer som setter barns rettigheter aller først.

Derfor trenger vi at alle barn og unge står opp for urettferdighet og sier ifra når rettigheter blir brutt. Å få usunn og uoppnåelig reklame trykket opp i trynet hver eneste dag er absolutt ikke i tråd med barns rettigheter.


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.


Har du fått med deg disse innleggene?

  1. Les også

    Vi har ingen flere å miste

  2. Les også

    Når jeg får dårlige karakterer, ender jeg opp gråtende på jentedoen

  3. Les også

    Tøffe gutter gråter også



Les mer om

  1. Kroppspress
  2. Kropp
  3. Stress
  4. Barn og unge

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Stadig flere influensere registrerer eget navn som varemerke. – Det er «risky business».

  2. A-MAGASINET

    Sophie Elise: Jeg synes jeg er et godt forbilde

  3. A-MAGASINET

    Norske influensere frister med skjønnhetspiller. Vi har undersøkt om de virker.

  4. A-MAGASINET

    På sosiale medier blir liv og utseende retusjert. Vi vet det, men hvorfor lar vi oss likevel lure?

  5. A-MAGASINET

    I 2019 kom det 550 nye podkaster hver dag

  6. SID

    Å gjøre som Sylvi Listhaug ønsker, er å ignorere kunnskap