I stedet for å ta til gatene sammen, skylder vi på oss selv | Minda Drangsholt Linde
Det som kunne blitt et raserianfall i gatene, blir i stedet et samfunnsopprør på individnivå.
Min generasjon er lenge blitt karakterisert som «generasjon prestasjon». En generasjon som hele tiden er nødt til å prestere på alle kanter, og ikke vet hva uttrykket «bra nok» betyr. Vi har fått høre alt fra «de har godt av det» til «slik har det alltid vært».
Disse karakteristikkene hjelper oss ikke.
Nytt skoleår
Tusenvis av elever starter på skolen nå. Et nytt år betyr ikke alltid nye muligheter.
Vi går inn i de samme rutinene, det samme presset og den samme mekaniske hverdagen. For mange består den kun av skole, trening og en hel del lekser. Vi går tilbake til en skolehverdag der resultatet er viktigst og innsatsen blir skjøvet til siden.
Nye læreplaner er på vei, men for mange av oss kommer disse altfor sent.
Én av tre studenter har allerede symptomer på psykiske lidelser. De mener disse startet i tenårene.
Skylder på oss selv
Studentene sliter fordi mange kommer rett fra 13 år med hard skolegang, mange er utslitte allerede. Nå er det på tide å gjøre noe med det norske skolesystemet, ikke bare prate om det.
Det som kunne blitt et raserianfall i gatene, blir i stedet et samfunnsopprør på individnivå: Vi går ikke ut og sier hvor urettferdig dette er, vi skylder på oss selv istedenfor.
Og det er slik generasjon prestasjon vil bli til generasjon depresjon. For det er ikke lenger gleden rundt læringen som står i fokus, men gleden rundt resultatet.
Fokuset fra skolen bør flyttes fra karakterer til innsats og læreglede, fordi det er nettopp dette vi vil få bruk for senere i livet.
Spør skolemakten: «Hvorfor har vi så mange karakterer i norsk?»
Skrot det «frie» skolevalget!
Behold det frie skolevalget! | Herman Brevik Helling
13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.