SiD

Hadde jeg vært ekstrovert hadde jeg fått bedre karakter

  • Thomas (19)
Karakteren ble begrunnet med lite aktivitet i timen, jeg tok ikke ordet ofte nok, skriver Thomas (19).

Si ;D-innlegg: Jeg ble ganske provosert da jeg fikk karakter på personligheten min.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Det har lenge vært kjent at lærere forskjellsbehandler, karakterene er veldig subjektive.

Det at karakterene er subjektive er greit nok, fordeler og ulemper, men det jeg ønsker er klarere rammer.

Etter å ha lest regelverket for karaktersetting ble jeg skuffet. Det er nesten ingen retningslinjer. Lærerne kan gjøre det de selv ønsker.

Skal gjenspeile kompetansen til eleven, ikke hvor ekstrovert eleven er

Jeg skjønner at lærerne fokuserer på forskjellige ting når de setter karakteren, men jeg ble ganske provosert da jeg fikk karakter på personligheten min.

Som elev kan vi ikke gjøre noe med dette, og må ta til takke med et dårligere snitt

Karakteren ble begrunnet med lite aktivitet i timen, jeg tok ikke ordet ofte nok.

Karakteren skal gjenspeile kompetansen til eleven, ikke hvor ekstrovert eleven er. Det er ikke alle som liker å snakke i plenum, og de burde ikke bli straffet for dette.

Må få strengere retningslinjer

Da jeg la merke til at dette skjedde leste jeg reglene for karaktersetting, og de sier ingenting om dette.

Læreren var ved sin fulle rett til å gi meg dårlig karakter fordi læreren ønsket dette.

Som elev kan vi ikke gjøre noe med dette, og må ta til takke med et dårligere snitt og finne et annet studie.

Vi må få strengere retningslinjer for lærerne.


Flere mener om skolekarakterene i Si ;D:

Les også

  1. Ikke press andre til å si hvilken karakter de fikk | Jens Bull Røiseland

  2. Karakter i gym er karakter på kropp

  3. Dagens opptakssystem favoriserer dem som er sånn passe gode i alt | Andreas Bøe

  4. Jeg blir tvunget til å bytte skole på grunn av karakterene mine


Har du hørt Si ;D-podkasten?

Da Cecilie Glittum gikk ut av videregående i fjor, hadde hun 20 av 21 mulige 6-ere på vitnemålet. Sammen med Markus Borge Harbo (20), som hadde 26 av 26 mulige 6-ere på vitnemålet, gjester hun ukens podkast for å dele sine tips.

— Det viktige er ikke å pugge, men å forstå og skaffe oversikt, sier Borge Harbo.

Flere konkrete tips? Hør podkasten med ett klikk her:


Slik blir du abonnent:

— For iTunes: Trykk her

— Android eller annen telefon? Søk på Si ;D i din podkast-app.

— Soundcloud: Trykk her

Les mer om

  1. Lærere
  2. Skole og utdanning
  3. Ungdom
  4. Skole