SiD

E-læring fra antikken?

Elever flest skyr Fronter og foretrekker sosiale medier for faglig kommunikasjon.Hva er det første du tenker på når du hører begrepet e-læring? For min del er det Khan Academy, Quizlet, Kahoot. Noe jeg ikke tenker på, er Fronter og Itslearning. Hvorfor er ikke e-læring prioritert i Norge? Er innovasjon innenfor EdTech (Educational Technology) irrelevant?

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Teknologi bør integreres i undervisningen i mye større grad enn det blir i dag, skriver Maiuran Loganathan (16). FOTO: NTB SCANPIX/FOTOLIA

Elever tyr til andre plattformer

«Innleveringen skal inn i mappen under fagstoff. Nei, ikke den. Oi, du er i feil rom. Virker det ikke? Kanskje fristen er ute ...» Dette marerittet kalles Fronter eller Itslearning,avhengig av hvor i landet du studerer.

Disse «læringsplattformene» har lenge vært elevenes påtvungne plattform for e-læring. Ideen var at faglig kommunikasjon skulle flyte fritt og ha god pedagogisk kvalitet; realiteten er milevis unna. Fronter er forvirrende for både elever og lærere. Vi kaller det en læringsplattform, men sannheten er at den er mer av en underernært nyhetskilde. Når det gjelder fremføringer og gruppeoppgaver, tyr elever til andre plattformer, som Facebook og Dropbox.

Et stort forbedringspotensial

En pressemelding fra regjeringen i 2009 lød slik: «Staten vil systematisk ta i bruk e-læring.». Når elever flest skyr Fronter, og bruker sosiale medier for faglig kommunikasjon, tror jeg det er på tide å sette spørsmålstegn ved dette. Målet mitt er ikke å kritisere Regjeringen for manglende fokus på EdTech, men heller å rette fokus på hva som kan forbedres.

Presterer bedre med teknologi

I en undersøkelse fra «University of Colorado, Denver» kom det frem at elever som tok i bruk læringsrelaterte spill, presterte 14 prosent bedre i ferdighetsbaserte tester, og hadde 20 prosent mer tro på egne evner. Jeg sier ikke at skoler burde droppe tavleundervisning helt i favør av ny teknologi, men jeg mener at ny teknologi burde integreres i mye større grad enn det blir i dag.

Uendelig muligheter

Teknologiaspektet som finnes for øyeblikket overskrider enhver nerdedrøm, og utvides for hvert øyeblikk som passerer. Flipped Classroom, Webinarer, Sosial Quiz — det er bare fantasien som setter grenser. Når vi lever i en høyteknologisk gullalder uten å utnytte mulighetene, er det på tide å brette opp ermene.

Avslutningsvis vil jeg minne om at hver tredje elev dropper ut av videregående skole. Jeg tror det kan ha noe å gjøre med at undervisningen ikke er tilpasset hver enkelt. Med dagens teknologi kan hver elev få sin egen virtuelle mentor og undervises i eget tempo. Du trenger ikke ha en IQ på 160 og grått hår for å forstå fysikk i det 21. århundret! En liten dråpe motivasjon samt nettverkstilgang holder i lange baner.

Maiuran Loganathan (16)

Relevante artikler

  1. NORGE

    Her er Google på vei inn i klasserommet, rektor er kritisk

  2. NORGE

    Norske «edtech»-selskaper har over 300 millioner brukere. – Norske lærere er for dårlig til å bruke dem.

  3. KRONIKK

    Den norske befolkningen er blitt bedratt

  4. KRONIKK

    Kronikk: Ny læreplan i skolen uten psykisk helse? Dette kan du ikke leve med, Sanner.

  5. KRONIKK

    Skolen i en digital tid | Erna Solberg og Torbjørn Røe Isaksen

  6. SID

    En aldersgrense på sosiale medier gjør oss ikke forberedt på fremtiden