SiD

Disse er best på å få ungdom til å føle seg verst

  • Leder I Press
  • Karoline Steen Nylander
OPT_gullbarbien-21-Nk8NQxkHGa.jpg

Si ;D-innlegg: Over 10.000 har stemt på Årets Gullbarbie-kandidater.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

I år arrangerer Press Gullbarbie-konkurransen for sjette gang, og deler ut pris til den reklame— eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Tre kandidater er nominert til den veldig lite gjeve prisen.

Vi vet at stadig flere barn og ungdommer sliter med dårlig psykisk helse, og at mye av grunnen er urealistiske forventninger fra mange hold. Man er aldri perfekt. Når man samtidig får slengt 4–5000 reklamer i ansiktet hver dag, er det ikke rart at man blir misfornøyd og føler seg utilstrekkelig.

Gjennom Gullbarbie gir ungdom selv beskjed om hvor grensen går. Vi ser at det engasjerer, og har allerede satt ny rekord med nærmere 10.000 stemmer, men stopper ikke der! Dette er ungdommens kandidater, som du kan stemme på til og med 3. februar:

Press, og leder Karoline Steen Nylander, deler ut Gullbarbien til den reklame- eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.
  1. DagbladetAvisen er nominert for et veldig fokus på sex, ensidige ideal og treningshysteri på sine forsider. – Enten man går inn eller ut av en butikk får man med seg forsiden av avisene, da spesielt Dagbladet sin interesse for drømmekroppen, sier en ungdom. Fungerende nyhetsredaktør Hilde Schjerve innrømmer til Bergens Tidende at Dagbladet i perioder har hatt for mye kropp og sex på førstesiden, men sier de har tatt grep for å forbedre dette de siste årene.

2. Brun og blid

Solariekjeden er nominert for sin ensidige reklame, som i 2015 har vært svært utbredt flere steder i landet. Slik når den ut til en ung målgruppe, som allerede blir møtt av samme type modeller i reklame på alle kanter. Å være en solariekjede er ingen unnskyldning for å spille på de samme idealene igjen og igjen. – Reklamene handler ikke om å være brun og blid, men å være brun og sexy, påpeker en ungdom.

Reklamene handler ikke om å være brun og blid, men å være brun og sexy, påpeker en ungdom

3. Proteinfabrikken

Butikkjeden er nominert for å fortelle at deres produkter skal gi en type kropp som «alle» ønsker seg. Spesielt promoterer de ensidige mannsidealer, og gutter i svært ung alder påvirkes av slik reklame på treningssenter og nett. Proteinfabrikken arrangerer også konkurransen «Drømmekroppen», hvor folk kan vinne penger for «riktig» utseende. Salgssjef Egil Berli-Johnsen har gitt Gullbarbie honnør flere steder, men synes samtidig nominasjonen er litt ufortjent.

Butikkjeden er nominert for å fortelle at deres produkter skal gi en type kropp som «alle» ønsker seg.

Årets Gullbarbie deles ut på Litteraturhuset 4. februar.


Mobbing er et enormt problem – her kan du lese mer fra Aftenposten Meninger og Si ;D:

Å straffe skolen gjør det verre for mobberne:

Les også

Jeg ville ikke være grunnen til timene som var blitt brukt på å befri meg fra mobberne

Lisa Arntzen:

Les også

Jeg er glad det var jeg, og ikke han som mobbet meg, som byttet skole

Samira Lekhal:

Les også

Når vi feiler et barn, må et helt samfunn erklære sin utilstrekkelighet. Vi må klare bedre.

Følg Aftenposten Si ;D påFacebook, Twitter og Snapchat (aft.sid)

Hei, du! Si ;D har fått sin egen podcast! For å abonnere, trenger du bare å søke på «Si ;D» i din podcast-app!

Hør første episode her, som handler om spiseforstyrrelser:

Les mer om

  1. Kroppspress