SiD

Hvorfor skal eksamenskarakterene stå på vitnemålet til VGS-elever? | Linn Isabel Eielsen

  • Linn Isabel Eielsen (18), illustratør

Linn Isabel Eielsen Privat

Kunne vi ikke fått én karakter på vitnemålet hvor denne var snittkarakteren av eksamenskarakter og standpunkt?

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

I forrige uke hadde jeg eksamen i dirigering.

Jeg går på musikklinjen, og det er egentlig en eksamen i hvor flink jeg er til strukturert å vifte med armene mens jeg ordløst forteller alle musikere og sangere hva de skal gjøre.

Jeg øvde masse og fikk en firer. Klarte å holde masken helt til jeg gikk ut og kompisen min spurte hvordan det hadde gått. Da begynte jeg å gråte.

Jeg fortalte at sensor hadde gitt meg en oppmuntrende firer. Og så grein jeg fordi jeg trengte ikke noen oppmuntring, jeg trengte en femmer! Jeg liker ikke å dirigere engang.

Illustrasjonene er laget av debattanten.

Tatovert i pannen

Hvis sensor bare hadde gitt meg den femmeren, hadde ikke vedkommende merket noe forskjell når hen dro hjem for å spise middag og chille, men for meg føltes den fireren tatovert i pannen for resten av livet.

Kompisen min sa at jeg hadde begynt å grine uansett hva jeg kom opp i og uansett hva jeg fikk som karakter.

Han hadde rett. Eksamen på videregående er merkelig.

Jeg forstår argumentene for at vi skal ha eksamen.

Jeg skjønner at man skal kunne sjekke at det står sånn cirka likt til på alle skolene i landet, og at karakterer stemmer overens.

Og så er det viktig å forberede oss for høyere utdanning, hvor
eksamener ofte er de eneste vurderingssituasjonene vi får.

Men hvorfor i alle dager skal disse eksamenene stå på vitnemålet vårt og enten senke et snitt betraktelig fordi jeg kom opp i faget jeg er dårligst i, eller løfte snittet fordi jeg var heldig nok til å komme opp i noe jeg er flink i?

Kunne vi ikke fått én karakter på vitnemålet hvor denne var snittkarakteren av eksamenskarakter og standpunkt?

Urettferdig seleksjon

Og hvorfor skal det være fullstendig tilfeldig hva man kommer opp i? Jeg har i løpet av disse tre årene hatt tilsammen 27 fag. Jeg er ikke flink i 27 fag. Hvorfor kan vi ikke skrive opp tre fag i prioritert rekkefølge som vi ønsker å ha eksamen i?

Eksamenssystemet som det er nå, er en urettferdig seleksjon, som kan bidra til å skille to elever med helt likt standpunkt, som søker samme studie.

Jeg er litt glad jeg kom opp i dirigering fordi jeg ble raskt ferdig med eksamenene på videregående, men jeg sitter likevel igjen med samme følelse som i fjor.

Eksamen er jo ikke «Dødslekene», så hvorfor må det være så ekstremt?


Lese flere Si ;D-innlegg om eksamensordningen på videregående?

Les også

Til nå har jeg fem norskkarakterer på vitnemålet. På tide med eksamensreform? | Vegard Tysseland

Les også

Synsing fra sensor bestemmer karakteren min | Sondre Rogde

Les også

Eksamensordningen er gammeldags og utdatert | Helene Skjeggestad

13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.

Les mer om

  1. Si ;D
  2. Skole
  3. Eksamen

Si ;D

  1. SID

    Mamma har fått kreft. Men dette er ikke et trist innlegg

  2. SID

    I desember er vi omtenksomme. Så kommer det nye året, og vi blir selvsentrerte igjen

  3. SID

    Jeg har vært klimaaktivist i seks år, men aldri vært så provosert som nå

  4. SID

    I Brasil lærer jeg mer om feminisme enn jeg gjorde på skolebenken

  5. SID

    De nye klesreglene til SATS er ikke krenkende. Å trene i magetopp er ingen menneskerett.

  6. SID

    Slangebitt er en glemt helsekrise det må snakkes mer om