SiD

A4-skolen straffer alle som går på den | Nicoline Grenersen

  • Nicoline Grenersen (16)
    Fylkesstyremedlem, Akershus AUF

Ting som «stillelys» og «belønning av god oppførsel» blir foreslått av lærerne. Det er som å bli kastet tilbake til «klassens time» på barneskolen, skriver Nicoline Grenersen. Shutterstock, NTB scanpix

Si ;D-innlegg: Å begynne på videregående var som å bli kastet tilbake til «klassens time» på barneskolen.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Etter ti år med grunnskole gledet jeg meg til å begynne på videregående. Der skulle jeg få velge linje etter interesser, få mer ansvar, disponere egen tid og velge mine egne studieteknikker.

Men der ble jeg møtt av et system tilpasset en A4-elev. Det føltes mer som en forlengelse av den pålagte ungdomsskolen enn et frivillig påbygg til grunnskoleutdanningen.

Tilbake til barneskolen

Noe av det vi bruker verdifull undervisningstid på, er tiltak som skal sikre arbeidsro i timene. Ting som «stillelys» og «belønning av god oppførsel» blir foreslått av lærerne. Det er som å bli kastet tilbake til «klassens time» på barneskolen.

Videregående føles som en forlengelse av ungdomsskolen, skriver Nicoline Grenersen (16). Hun er fylkesstyremedlem for AUF i Akershus. Privat

Vi blir holdt i hånden gjennom skriveprosesser i norsk, hvor vi først skal levere innledning, deretter to avsnitt og så et utkast til. Denne detaljstyringen av elever er ikke bare kjip, den hindrer oss i å lære hvordan vi skal disponere vår egen tid.

Gledet meg til å lære

Nå som videregående er blitt et krav for å komme i jobb og delta i samfunnet, må vi ha en videregående skole som gjør oss klare for voksenlivet. Jeg var forberedt på harde akademiske tak og en hverdag som skulle gjøre meg klar for videre studier. I stedet er studiespesialiserende laget for en A4-elev som ikke finnes.

Det er en styrke at elever er ulike, og det er viktig for det norske samfunnet at vi har forskjellige interesser og evner. Men det betyr ikke at alle har de samme forutsetningene for å gå på studiespesialiserende linje.

A4-eleven

Alle kan ikke presses inn på «studiespess». Vi må ta kampen for dem som faller av og aldri får fullført, men vi må også tenke på dem som ikke klarer tre nye år med det som føles som ungdomsskolen, bare med litt vanskeligere pensum.

Videregående trenger tilrettelegging og valgfrihet, og skolen må ha større tillit til elevene. For A4-skolen gagner verken elever som er lei skole, eller elever med et snitt langt over fem.

Les også

Det finnes ikke svake elever | Agathe Waage

Les også

Det skal ikke være en skam å være smart

Les også

Jeg går på mobilfri skole. Det er fantastisk! | Emma Skåre Sivertsen

Les også:


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.


Les mer om

  1. Skole og utdanning
  2. Undervisning

Relevante artikler

  1. SID

    Høyres forslag vil bidra til en vanskeligere skolehverdag

  2. SID

    Fraværsgrense i ungdomsskolen straffer elevene

  3. SID

    Hvis karakterene slutter å telle i Oslo, hva skal motivere oss da?

  4. SID

    Vi bør ha én dag hjemmeskole i uken – også etter koronapandemien

  5. SID

    Skolen glemmer geniene. Ja til eliteklasser!

  6. SID

    Hvis det skal hete valgfag, må vi ha noe å velge mellom