SiD

Utdanningsdirektoratet svarer: Eksamen skal ikke sjokkere

  • Hedda Birgitte Huse, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet
Årets eksamensoppgave i norsk til 10. klassinger.

Tilbakemeldingene fra sensorene hittil er at elevene med stor sannsynlighet har klart denne oppgaven bedre enn det de tror.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Dette innlegget er et svar fra Utdanningsdirektoratet til Georg Devendra Apenes (15), som skrev innlegget «Årets eksamensoppgave sjokkerte meg». Apenes er kritisk til hvordan eksamensteksten var formulert.


Vi synes det er synd at du opplevde årets eksamensoppgave i norsk på denne måten.

Vi ønsker at eksamen i norsk, og andre fag, skal gi deg og andre elever en mulighet til å vise hva de kan, ikke at du skal bli fortvilet og sint.

I læreplanen i norsk for tiendeklassinger er grammatikk et område elevene skal jobbe med, blant annet skal elevene lære å beherske grammatiske begreper som beskriver hvordan språket er bygd opp.

Oppgaven «Ord om ord» var laget slik at flere ulike svar fra elevene kan være gode svar på oppgaven.

Tilbakemeldingene fra sensorene hittil er at elevene med stor sannsynlighet har klart denne oppgaven bedre enn det de tror.

Husk at sensorene leter etter den kompetansen dere har vist, ikke bare på noen oppgaver, men i hele besvarelsen.

Les også

Les innlegget til Apenes: Årets eksamensoppgave sjokkerte meg


Dette er innlegget Utdanningsdirektoratet svarer på:

Vi anbefaler også:

Les også

  1. Stor oversikt: Skoleoppgavene som har skapt storm

  2. Norskeksamen i fjor: Lærere fortviler over årets norskeksamen: Provoserte og sinte på elevenes vegne

  3. Slik lykkes du på eksamen

Les mer om

  1. Eksamen
  2. Utdanningsdirektoratet