SiD

Kjære kunde. Husk at vi jobber for deg, ikke mot deg.

  • Kasserer (20)

Jeg gir deg kvitteringen din, og du står og nileser den ved enden av rullebåndet. Hvordan tror du jeg føler meg da? spør 20-åring. Foto: NTB scanpix / fotolia

Si ;D-innlegg: Jeg skulle så gjerne ha sagt ifra til deg når du oppfører deg dårlig, men jeg kan ikke - for «kunden har alltid rett».

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.

Kjære kunde,

Jeg er frustrert, og det er takket være deg. Jeg har en jobb som er ganske så vanlig for unge folk – kassemedarbeider i dagligvarebutikk.

De dagene jeg jobber, tenker jeg alltid: «I dag skal bli en bra dag på jobb».

Men så altfor mange ganger greier kunder å få meg til å miste all serviceinnstilling og positivitet.

Selvfølgelig vil jeg strekke meg så langt jeg kan for deg, for det er jo jobben min. Men jeg forventer å bli behandlet med samme respekt av deg.

Venter til jeg er ferdig

Det kan starte allerede når jeg innleder et nytt salg med et vennlig «hei». Du svarer ikke.

Du er enten for opptatt med å prate i telefonen, eller så gidder du rett og slett ikke. Jeg prøver meg på enda et «hei», litt høyere, så jeg skal være sikker på at du får det med deg.

Det jeg får tilbake? Et surt, stille svar som indikerer at du faktisk hørte meg første gangen.

Videre slenger du varene dine på båndet. Jeg scanner dem og prøver å redde det som lett knuses eller blir ødelagt. Likevel begynner det å hope seg opp på båndet, og da blir du sur fordi jeg moser varene dine.

I mellomtiden står du bare og ser på om jeg gjør jobben min riktig, når du egentlig kunne begynt å pakke nedi posene jeg ga deg på starten av salget.

Du er enten for opptatt med å prate i telefonen, eller så gidder du rett og slett ikke

Men nei, du skal vente til jeg er ferdig, så du kan begynne å pirke på at noe er blitt slått inn feil.

Prøver å ydmyke meg

Ja, kanskje vi skulle vært mer oppdatert på alle tilbudene som er ute i butikken, men kan du ikke si ifra på en høflig og grei måte, i stedet for nesten å kjefte på meg der jeg sitter, og ydmyke meg foran resten av køen?

For, tro det eller ei, vi gjør ikke feil med vilje. Jeg gir deg kvitteringen din, og du står og nileser den ved enden av rullebåndet. Hvordan tror du jeg føler meg da?

Det er så altfor mange ganger dere blir sinte uten egentlig å ha noe grunn til det.

Noe av det hyppigste jeg hører når jeg sitter i kassa, er: «Nei, dette gidder jeg faktisk ikke å stå i kø for! Da drar jeg heller til en annen butikk!»

Hva mener du med det? Er det sånn at selv om du har tre ting, og kunden foran deg har en hel kurv full av varer, så har du mer rett til ikke å stå i kø?

Jeg skulle så gjerne ha sagt ifra til deg, men jeg kan ikke - for «kunden har alltid rett».

Kjære kunde. Husk at vi jobber for deg, ikke mot. Neste gang vi gjør feil, prøv å være litt hyggeligere mot oss. Vi gjør tross alt så godt vi kan.


Sure kunder. Kunder som oppfører seg dårlig. Mange unge har skrevet om hvordan de blir møtt på jobb. Les flere innlegg:

  • Student (20): Er jeg mindre verdt fordi jeg jobber i klesbutikk?
  • Kvinnelig Deltidsservitør (19): Jeg vil ikke ligge med deg mot betaling
  • Martin Fønnebø (19): Hallo! Vi trenger folk i kassa

Sommerpanelet: Hva er akseptert når det kommer til kjønnshår i ungdomskulturen?

Denne uken diskuterer Andrea Lund (20), Renate Leth-Olsen (20) og Julius Mikkelsen (17) følgende:

  • Hvordan bli kjent med nye mennesker på ferie? Stikkord: Aktivitet
  • Hvordan bli kjent med nye mennesker på ny skole? Stikkord: Pizza
  • Barbering: Kan gutter barbere legger og armhuler? Kan jenter la være?

Hør den med ett klikk her:

For å abonnere: Søk på Aftenposten i din podkast-app. Da får du en gratis episode inn på telefonen hver onsdag. Tjenesten er gratis.

Les mer om

  1. Mest leste Si ;D-innlegg 2016
  2. Arbeidsliv
  3. Ungdom

Mest leste Si ;D-innlegg 2016

  1. SID

    Jeg er 16 år og sprøytenarkoman. Men kan du se hvor flink jeg er?

  2. SID

    Jeg glemmer aldri meldingen jeg fikk av pappa da jeg kom ut av skapet

  3. SID

    Butikkansatte Tobias Lund (20): Arrogansen til kunder fra de «øvre samfunnslag» overrasker meg stadig

  4. SID

    Emilie (13): Black Friday er bare tull

  5. SID

    Gavekort finnes bare for at butikker skal tjene penger | Marte Andrine Aschim Gundersen