SiD

Tre nye krav fra utålmodige ungdommer | Agnes Nærland Viljugrein

  • Agnes Nærland Viljugrein (21), AUF i Oslo
Byrådet har hevet aldersgrensen for barnebillett fra 16 til 18 år.

Si ;D-innlegg: Vi har ikke tid til å vente like lenge denne gangen.

Si ;D-innlegg
Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes hit.
Agnes N. Viljugrein

Etter norsk lov er man barn frem til man er 18 år.

Likevel synes de politiske partiene man bør bli voksen tidligere hvis det handler om å spare penger eller holde igjen på goder. Sånn har det også lenge vært på kollektivtransport: I fylke på fylke i Norge slutter du å betale barnebillett den dagen du fyller 16 år.

Det er et paradoks at jeg fortsatt har til gode å høre en politiker bruke andre argumenter enn at det er dyrt å endre på.

31. august fikk vi nyheten om at byrådet i Oslo har fått med seg Akershus på å heve aldersgrensen for barnebillett til 18 år. Det er fantastiske nyheter, ikke minst for oss unge som i lang tid har kjempet for å gjøre noe med det.

Hvis vi setter søkelys på urettferdighet, får vi gjennomslag. Selv om det noen ganger tar så lang tid at de som først jobbet for å endre på det i dag, har betalt voksenbilletter i flere tiår.

Byrådet i Oslo må gjerne få en blomsterbukett av meg, men på vegne av alle utålmodige ungdommer som er lei av å vente, får de også med seg tre nye krav fra oss:

1. Jobb for et nasjonalt ungdomskort til 200 kroner: Prisen vi betaler, skal ikke avhenge av hvilket fylke vi bor i.

2. 442 kroner for et månedskort som student er altfor dyrt. På tide å senke prisene!

3. Gjeninnfør fleksikortet så man lettere kan bytte på å sykle, gå eller kjøre kollektivt når det passer.

Vi har ikke tid til å vente like lenge denne gangen.


13–21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.


Les mer om

  1. Si ;D
  2. Kollektivtransport